Neloistähti voi johtaa supernovaan

Harvinaislaatuinen tuplakaksoistähti voi uuden tutkimuksen mukaan johtaa supernovaräjähdykseen. Kyse olisi tutkijoiden mukaan uudenlaisesta mekanismista näille räjähdyksille universumissa.

Tuplakaksoistähdessä HD 74438 lähekkäiset tähtiparit kiertävät toisiaan laajalla radalla.

Tähtitieteilijät ovat seuranneet tätä oman galaksimme kohdetta vuodesta 2017 alkaen. Se on osa nuorta, vain 43 miljoonan vuoden ikäistä avointa tähtijoukkoa Purjeen tähdistössä.

Nyt simulaatioissa on havaittu, että nelikon ulomman parin painovoiman vaikutus muuttaa sisemmän ratoja. Ajan kuluessa tämä voi johtaa yhteen tai useisiin törmäyksiin järjestelmässä. Niiden lopputuloksena syntyy tähtijäänteitä, valkoisia kääpiöitä.

Kun aikaa kuluu lisää, nämä valkoiset kääpiöt puolestaan voivat edelleen joko imeä toisistaan ainetta tai törmätä. Tämän seurauksena ylittyy niin sanottu Chandrasekharin raja: valkoisesta kääpiöstä tulee liian massiivinen pysyäkseen kasassa ja romahdus johtaa supernovaräjähdykseen.

Simulaatiot olivat tutkijoille silmiä avaavia. Canterburyn yliopiston Karen Pollardin mukaan HD 74438:n kaltaiset tuplakaksoistähdet edustavat uutta supernovaräjähdysten lähdettä universumissa.

Aiheesta lisää Canterburyn yliopisto (englanniksi)