Suomalaiset löysivät mustien aukkojen parin

Miljardien valovuosien päässä olevat jättimäiset mustat aukot ovat lukittuneet kiertämään toisiaan. Kaksikko synnyttää myös gravitaatioaaltoja, joita voimme ehkä tulevaisuudessa havaita.

Suomalaiset ja amerikkalaiset tutkijat ovat havainneet PKS 2131-021 -kvasaarin säteilyssä jaksollista vaihtelua.

Nyt nähty jaksollisuus on vahva todiste siitä, että kyseessä on kahden toisiaan kiertävän supermassiivisen mustan aukon järjestelmästä.

”Tällaisia tapahtumia ei pidetä mitenkään mahdottomina, mutta niiden olemassaolon todistaminen on erittäin haastavaa", kertoo Suomen Akatemian tutkija Talvikki Hovatta.

"Kvasaarit sijaitsevat miljardien valovuosien päässä ja tuollaisten jaksollisuuksien löytäminen vaatii laadukasta dataa kymmenien vuosien ajalta.”

Mustien aukkojen keskinäinen etäisyys on vain noin 50 kertaa aurinkokuntamme koko, mikä on galaksin mittakaavassa erittäin vähän. Todennäköisesti aukot sulautuvat toisiinsa noin 10 000 vuoden sisällä.

Tutkimuksessa käytettiin Caltechin OVRO-radioteleskoopin ja Aalto-yliopiston Metsähovin radio-observatorion havaintoja sekä muiden teleskooppien arkistodataa.

”Metsähovissa tehty tutkimus on erittäin arvokasta, koska olemme tehneet joistakin kvasaareista muuttuvuushavaintoja jopa neljänkymmenen vuoden ajan. Pitkät aikasarjat ovat välttämättömiä kvasaarien käyttäytymisen ymmärtämiseksi”, kertoo Metsähovin havainto-ohjelmasta vastaava Merja Tornikoski.

Kiertäessään toisiaan supermassiiviset mustat aukot lähettävät myös gravitaatioaaltoja. Lähitulevaisuudessa pystymme toivottavasti tutkimaan tätä mustien aukkojen paria myös painovoima-aaltojen avulla.

Aiheesta lisää Aalto-yliopisto