Ilmakehään voi iskeytyä supernopeita meteoreja, jotka ovat peräisin tähtiräjähdyksistä

Harvardin yliopiston tutkijat ovat pohtineet mahdollisuutta, että planeettamme ilmakehään saapuisi supernovaräjähdyksistä erittäin nopeita meteoreja. He ehdottavat kameraverkon perustamista näiden havaitsemiseksi.

Tähdenlennot aiheutuvat pikkuruisista kivenmuruista, jotka törmäävät Maan ilmakehään kymmenien kilometrien sekuntinopeudella. Tämä on noin 0,01 prosenttia valonnopeudesta.

Harvardin yliopiston tutkijat Amir Siraj ja Abraham Loeb käsittelevät vielä julkaisemattomassa artikkelissaan millimetrin kokoluokan kappaleita, jotka iskeytyisivät ilmakehään huomattavasti vauhdikkaammin noin prosentilla valonnopeudesta. Sellaisia on ehdotettu voivan muodostua tähtien räjähdyksissä eli supernovissa.

"Jos vain 0,01 prosenttia supernovan pölyheitteleestä koostuu kohteista, jotka ovat millimetrin kokoisia tai suurempia, me odottaisimme yhden tällaisen ilmaantuvan Maan ilmakehään kerran kuukaudessa", sanoo Siraj.

Loeb ja Siraj kehittivät mallin selvittääkseen supernopeiden meteorien aiheuttamaa signaalia.

"Me totesimme meteorien tuottavan sokkiaallon, jonka mikrofoni voisi poimia esiin. Lisäksi ilmenisi kirkas näkyvän valon välähdys. Molemmat kestäisivät noin millisekunnin kymmenyksen", sanoo Siraj.

Tutkijakaksikko ehdottaa maailmanlaajuista havaintoverkkoa näiden lyhykestoisten signaalien havaitsemiseksi. Noin 600 ilmaisimen verkko voisi onnistua tekemään muutamia havaintoja vuodessa.

Toisaalta Sirajin mukaan Yhdysvaltain hallituksella on jo toiminnassa havaintoihin kelpaava, salaiseksi luokiteltu ilmaisinverkko. Hän toivoo lisää sen tuottamaa aineistoa vapaaseen käyttöön, jotta tutkijat voisivat etsiä supernopeiden meteorien signaaleja.

Aiheesta lisää Universe Today (englanniksi)