Radioaallot kertovat eksoplaneetan olemassaolosta - kokonaan uusi menetelmä vieraiden maailmojen etsintään

Radiohavainnot punaisesta kääpiötähdestä viittaavat magneettiseen vuorovaikutukseen aiemmin tuntemattoman eksoplaneetan kanssa. Tutkijoiden mukaan eksolöytö on todennäköinen ja ensimmäinen uudella etsintämenetelmällä.

Havainnot tehtiin eurooppalaisella LOFAR-radioteleskooppiryhmällä ja ne ilmestyivät maanantaina Nature Astronomy -julkaisussa.

Tutkijat vertaavat ilmiön teoriaa polkupyörän dynamoon. Tässä tapauksessa virtaa syntyy planeetan kiertäessä suhteellisen lähellä emotähteään. Aurinkokunnassa vastaava vuorovaikutus on Jupiterin ja sen Io-kuun välillä.

"Sovelsimme vuosikymmenten pituista tietämystämme Jupiterin radiohavainnoista tämän tähden tapaukseen", selittää Joe Callingham ASTROnista. "Jo aiemmin on ennustettu, että Jupiter-Io-parin suuremman mittakaavan versio voisi olla olemassa tähden ja planeetan parina. Havaintomme sopivat teoriaan todella hyvin."

Teoriaa havaintojen takana esitellään myös videolla.

Havaintokohteena oleva punainen kääpiötähti GJ1151 sijaitsee meistä noin 26 valovuoden etäisyydellä Ison Karhun tähdistössä. Tutkijat arvioivat sen planeetan olevan Maan kokoluokkaa ja kiertävän emotähteään 1-5 Maan vuorokauden välein.

Tutkijat arvioivat, että LOFARin herkkyys riittää noin sadan vastaavan tähti-eksoparin löytämiseen, mikäli havaintoaikaa saadaan tarpeeksi. Tulevaisuudessa SKA-radioteleskooppiryhmä pystyy vielä parempiin tarkkuuksiin.

Aiheesta lisää Netherlands Institute for Radio Astronomy (ASTRON) (englanniksi)