Kaksi planeetan kokoista kappaletta löytyi miljardien valovuosien takaa

Niin kutsutun mikrolinssi-ilmiön avulla tutkijat ovat pystyneet tekemään ainutlaatuisia havaintoja pienistä, hyvin kaukaisista kohteista. Kyseessä ovat joko planeetat tai primitiiviset mustat aukot.

Kaksi planeetan massaista kohdetta on paljastunut miljardien valovuosien etäisyydellä omasta galaksistamme. Kappaleet ovat kooltaan Kuun ja Jupiterin välistä.

Tutkiessaan kaukaisia kohteita tähtitieteilijät katsovat aina myös menneisyyteen. Nyt tutkitut kohteet sijaitsevat niin etäällä, että maailmankaikkeuden ikä oli vain puolet nykyisestä havaitun valon lähtiessä liikkeelle.

"Olemme erittäin innoissamme näistä kahdesta havainnosta", toteaa Saloni Bhatiani Oklahoman yliopistosta.

"Nyt voimme järjestelmällisesti poimia planeetan massaisten kohteiden signaalit kaukaisista galakseista. Tämä avaa uuden ikkunan astrofysiikassa."

Tutkijat puhuvat planeetan massaisista kohteista eivätkä planeetoista, sillä kyse voi olla myös niin sanotuista primitiivisistä mustista aukoista. Teorioiden mukaan niitä saattoi muodostua erittäin varhaisessa maailmankaikkeudessa ennen kuin tähtiä oli edes olemassa.

Ensimmäinen Linnunradan ulkopuolinen planeetan massainen kappale löytyi viime vuonna. Nyt havaitut kohteet ovat vasta toinen ja kolmas tämän tyyppinen kappale. Kaikki kolme löytöä on tehty niin sanotun mikrolinssi-ilmiön avulla.