Vuoden 1987 supernovan tuottama neutronitähti löytyi viimein

Tähtitieteilijät ovat havainneet kolme vuosikymmentä piileskelleen neutronitähden. Samalla selvisi Suuressa Magellanin pilvessä räjähtäneen tähden kohtalo.

Helmikuussa 1987 Suuressa Magellanin pilvessä nähtiin tähden räjähdys. Tämä oli erityisen merkittävä tapahtuma, sillä edellisestä paljain silmin havaitusta supernovasta oli kulunut lähes 400 vuotta.

Vaikka kuuluisa supernova SN 1987A paljasti tutkijoille paljon uutta tietoa, eräs asia jäi mysteeriksi tähän päivään asti. Mikä oli räjähtäneen tähden kohtalo?

Koska tähtijäännettä ei etsinnöistä huolimatta löytynyt, se herätti monenlaisia arveluita.

Vallalla olevien teorioiden mukaan tähden olisi pitänyt romahtaa neutronitähdeksi. Jotkut kuitenkin veikkasivat, että siitä saattoikin muodostua kvarkkitähti tai musta aukko.

Nyt tutkijat ovat viimein löytäneet tämän supernovan synnyttämän tähtijäänteen. ALMA-teleskooppi havaitsi juuri oikealta paikalta neutronitähden, joka piilotteli poikkeuksellisen kirkkaan pölypilven takana.

"Ensimmäistä kertaa pystymme sanomaan, että tämän supernovan tuottaman pilven sisällä on neutronitähti. Erittäin paksu pölypilvi on verhonnut siitä tulevan valon", toteaa tutkimusta johtanut Phil Cigan Cardiffin yliopistosta.

Aiheesta lisää Eurekalert (englanniksi)