Punaiset jättiläiset ovat paljon Aurinkoamme (vasemmalla) suurempia kohteita. Keskellä näkyy pieni punainen jättiläistähti ja oikealla suuri jättiläistähti. Kuva Daniel Huber / University of Sydney

Kielletyltä alueelta löytyi planeetta

Tähtitieteilijät ovat löytäneet planeetan alueelta, joka oli aiemmin punaisen jättiläistähden sisällä. Havainto tehtiin TESS-teleskoopilla.

Hiljattain julkaistussa tutkimuksessa analysoitiin kahta jättiläistähteä. Kyseessä ovat ensimmäiset astroseismologiset tutkimukset tähdistä, joiden ympärillä tiedetään kiertävän planeettoja.

Havaintojen perusteella tähti HD 203949 on jo jättänyt varsinaisen punaisen jättiläistähtivaiheen taakseen ja pienentynyt selvästi suurimmasta koostaan.

Varsinainen yllätys oli, että tähteä kiertävä planeetta näyttää sijaitsevan alueella, joka ennen oli jättiläistähden sisällä.

"Tähden analysointi näyttää viittaavan siihen, että se on liian kehittynyt, jotta sillä voisi olla planeettoja näin lyhyillä kiertoradoilla. Silti tiedämme eksoplaneettojen analyysista, että siellä on planeetta", hämmästelee Vardan Adibekyan Porton yliopistosta.

Tutkijoiden mukaan vaihtoehtoja on kaksi. Planeetta saattoi pysytellä tähden sisällä jättiläisvaiheen ajan ja selvitä kurimuksesta. Se on myös voinut aiemmin sijaita etäisemmällä radalla ja siirtyä vasta myöhemmin lähemmäs emotähteään.

Jälkimmäinen vaihtoehdoista on todennäköisempi. Tällöin tähden vuorovesivoimat ovat voineet siirtää planeettaa lähemmäksi jättiläistähtivaiheen loputtua.

"Tämä on täydellinen esimerkki siitä, miten tähtien ja eksoplaneettojen astrofysiikka ovat yhteydessä toisiinsa", Adibekyan ihastelee.

Aiheesta julkaistu lehdistötiedote (englanniksi)