TESS-teleskoopin panoraama paljastaa lukuisia eksoplaneettoja

Eksoplaneettoja metsästävän TESS-teleskoopin kuvista on luotu koko eteläisen taivaanpallon kattava panoraama. Se on koottu 208 kuvasta, jotka TESS otti ensimmäisen tutkimusvuotensa aikana.

Yllä oleviin kuviin on merkitty yli tuhat TESSin paljastamaa todennäköistä eksoplaneettaa. Valtaosa niistä on todellisia planeettoja, mutta asia pitää vielä varmistaa lisähavainnoilla.

Panoraamasta on helppo huomata, mitkä alueet TESS on kuvannut jo työnsä alkuvaiheessa. Näitä alueita on ehditty analysoimaan pisimpään, joten niiltä on myös ehditty löytämään eniten planeettakandidaatteja. Analyysin edetessä planeettojen määrien pitäisi tasoittua.

"TESSin datan analyysi keskittyy yksittäisiin tähtiin ja planeettoihin yksi kerrallaan. Halusin kuitenkin ottaa askeleen etäämmäs ja korostaa kaikkea kerralla, todella alleviivata tätä mahtavaa näkymää, jonka TESS tarjoaa koko taivaasta", toteaa panoraaman koonnut Ethan Kruse Nasasta.

Keskellä kuvaa näkyvä valkoinen läikkä on Linnunradan suurin seuralaisgalaksi Suuri Magellanin pilvi. Sen vasemmalla puolella näkyy oman galaksimme nauha.