Mikä oli ensimmäinen maailmankaikkeudessa näkynyt väri?

Ensimmäinen havaittavissa ollut väri syntyi, kun maailmankaikkeus oli noin 380 000 vuotta vanha. Olisimme todennäköisesti nähneet universumin ensimmäisen värin tulenliekin kaltaisena.

Maailmankaikkeus syntyi alkuräjähdyksen myötä 13,8 miljardia vuotta sitten. Kuvissa alkuräjähdystä kuvataan usein kirkkaan valkoisena välähdyksenä, mutta todellisuudessa kyseessä ei ollut räjähdys vaan täynnä energiaa olevan tilan laajeneminen.

Aluksi koko maailmankaikkeus oli myös niin tiheä ja kuuma, ettei valo pystynyt etenemään. Jos värin ajatellaan olevan jostain kohteesta tulevaa valoa, tuolloin kaikkeudessa ei varsinaisesti vielä ollut väriä.

Vasta kun universumimme synnystä oli kulunut 380 000 vuotta ja maailmankaikkeus oli laajentunut 84 miljoonan valovuoden kokoiseksi valo pääsi etenemään.

Tällöin avaruuden lämpötila oli noin 3 000 kelviniä ja sen säteily vastasi niin sanottua mustan kappaleen säteilyä. Tämä oranssinvalkoinen väri muistutti lämmintä valoa antavaa hehkulamppua.

Ihmisen värien havaitsemiskyky riippuu valon varsinaisen värin lisäksi myös muun muassa valon kirkkaudesta. Siksi olisimme todennäköisesti nähneet kaikkeuden ensimmäisen valon tulenliekin kaltaisena.

Tämän jälkeen maailmankaikkeus jatkoi kylmenemistään ja universumimme väri muuttui punaisemmaksi ennen pimenemistä mustaksi.

Vasta paljon myöhemmin syntyivät ensimmäiset tähdet, joiden myötä maailmankaikkeus sai uutta väriä.

Aiheesta lisää phys.org (englanniksi)