Taivaalla voi olla lisää Tabbyn tähden kaltaisia kohteita

Omituisella tavalla kirkkauttaan muutteleva Tabbyn tähti ei välttämättä ole ainoa laatuaan. Tuoreessa tutkimuksessa löydettiin 21 tähteä, joiden kirkkausvaihteluissa on samankaltaisia piirteitä.

Joutsenen tähtikuviossa sijaitseva Tabbyn tähti vaihtelee kirkkauttaan niin oudolla tavalla, että tutkijoilla on hankaluuksia ymmärtää, mistä on kysymys. Tähden kirkkaus notkahtaa epäsäännöllisesti päivien tai viikkojen jaksoissa. Lisäksi tähti on himmentynyt pikku hiljaa.

Selitystä käyttäytymiselle on etsitty esimerkiksi tähtienvälisestä pölystä, jättiläisplaneettojen renkaista ja jopa vieraan sivilisaation rakennelmista. Uusimman ehdotuksen mukaan kyse voisi olla eksokuusta, joka on hajoamassa.

Kun otoksen koko on vain yksi tähti, on selityksestä hankala saada varmuutta. Niinpä Nebraskan yliopiston Edward Schmidt päätti katsoa, löytyisikö taivaalta muita kohteita, joiden käytöksessä näkyy Tabbyn tähden kaltaisia piirteitä.

Tutkittuaan automaattisten tähtikartoitusten aineistoja Schmidtille jäi käteen 15 tähteä, jotka saattavat olla Tabbyn tähden kaltaisia. Lisäksi hän tunnisti kuusi kohdetta, joiden kirkkausmuutokset ovat kuin Tabbyn tähdellä, mutta nopeampia.

Kustakin tähdestä saatu aineisto on 3–6 vuoden pituinen, mutta sisältää aukkoja. Schmidt ehdottaa, että astronomit seuraisivat näitä tähtiä tarkemmin saadakseen selville, ovatko ne todella Tabbyn tähden tapaisia kohteita.

Aiheesta lisää AAS Nova (englanniksi)