Planeettoja synnyttävät ainekiekot saattavat olla luultua massiivisempia

Nuorta tähteä ympäröivästä materiakiekosta havaittu harvinainen molekyyli paljasti kiekon paljon arvioitua massiivisemmaksi. Havainto saattaa tarkoittaa, että muidenkin protoplanetaaristen kiekkojen massaa on aliarvioitu.

Astronomit mittasivat tähden HD 163296 ympärillä olevan aineskiekon massaa hiilimonoksidin harvinaisen isotooppiyhdistelmän 13C17O avulla.

Normaalisti kiekkojen massojen arviointiin käytetään yleisempiä hiilimonoksidin isotooppeja, mutta niiden avulla tutkijat eivät näe yhtä syvälle kiekkoon.

"Jos kiekot ovat riittävän tiheitä, ne voivat vaimentaa yleisten hiilimonoksidin muotojen antamaa valoa. Ja tästä voi seurata, että tutkijat aliarvioivat kaasun massan", sanoo John Ilee Leedsin yliopistosta.

Harvinaista hiilimonoksidia havaitsemalla selvisi, että HD 163296:n massa on 2–6 kertaa aiempia arvioita suurempi. Havainto voi tarkoittaa, että muidenkin protoplanetaaristen kiekkojen massa-arvioissa on tarkistamisen varaa.

"Tämä on tärkeä löytö planeettakuntien syntyä ajatellen. Jos kiekot sisältävät enemmän kaasua, niillä on enemmän rakennusmateriaalia massiivisten planeettojen muodostamiseen", sanoo Alice Booth Leedsin yliopistosta.

HD 163296 sijaitsee meistä 330 valovuoden päässä. Se on kehittynyt viimeisen noin kuuden miljoonan vuoden aikana.

Aiheesta lisää Leedsin yliopisto (englanniksi)