Polttavan kuuma eksoplaneetta paljastui kaasukehättömäksi

Nasan Spitzer-avaruusteleskoopilla tehdyt havainnot tarjoavat harvinaisen kurkistuksen hiljattain löydettyyn eksoplaneettaan. Maata kolmanneksen suurempi planeetta vaikuttaa kaasukehättömältä ja pinnaltaan se muistuttaa Merkuriusta.

Tutkittu eksoplaneetta LHS 3844b sijaitsee meistä 48,6 valovuoden päässä. Se löytyi TESS-avaruusteleskoopilla viime vuonna.

Planeetta kiertää punaista kääpiötähteä sangen lähellä, vain 11 tunnin kiertoajalla, ja sen laskennallinen pintalämpötila on 770 celsiusastetta.

Jatkotutkimuksissa Spitzer-avaruusteleskooppi onnistui havaitsemaan planeetan pinnalta lähtenyttä infrapunasäteilyä. Sen analyysi viittaa kaasukehän puuttuvan planeetalta kokonaan.

"Meillä on paljon teorioita, millaisia M-luokan kääpiötähtiä kiertävien planeettojen kaasukehät ovat, mutta niitä ei ole aiemmin pystytty tutkimaan käytännössä", sanoo Laura Kreidberg Harvard-Smithsonianin astrofysiikan keskuksesta.

Planeetan pinta on arvion mukaan melko tummaa, mahdollisesti tuliperäistä kiveä.

Tutkijat arvelevat, että planeetan kaasukehä on voinut hävitä kääpiötähden voimakkaiden ultraviolettipurkausten vuoksi. Myös lähellä emotähteä tähtituuli voisi ohentaa kaasukehää ajan myötä.

Punaisilla kääpiötähdillä on voimakkaita purkauksia varsinkin nuorena, vaikka normaalisti ne säteilevätkin Aurinkoa vähempienergistä säteilyä. Punaisia kääpiöitä on Linnunradassa enemmän kuin muita tähtiä yhteensä, joten niiden olosuhteet kiinnostavat erityisen paljon eksoplaneettojen elämän edellytyksiä arvioivia tutkijoita.

Aiheesta lisää Tähdet ja avaruus -lehden numerossa 7 tai 8/2019.