Nuoresta tähtijärjestelmästä löytyi kolme komeettaa

Beta Pictoris -tähden ympäriltä on paljastunut kolme komeettaa. Tähti ja sitä kiertävät pyrstötähdet sijaitsevat 63 valovuoden päässä maapallolta.

Nasan TESS-teleskooppi on havainnut kolme komeettaa kiertämässä nuorta Beta Pictoris -tähteä. Käytännössä teleskooppi huomasi miten pyrstötähdistä irronnut materia himmensi hieman tähden valoa.

"Mittaukset osoittivat tutkitun tähden kirkkauden vähenevän merkittävästi. Nämä muutokset pystyttiin selvästi liittämään tähteä kiertävään komeettaan", selittää Sebastian Zieba Innsbruckin yliopistosta.

Tutkijat ovat jo vuosikymmenien ajan epäilleet, että Beta Pictoris -tähden ympärillä on pyrstötähtiä, joten asian varmistuminen on tärkeä etappi vieraiden aurinkokuntien tutkimisessa.

"Seuraava tavoitteemme on löytää samankaltaisia merkkejä muiden tähtien ympäriltä. Tämä löytö osoitti että TESS on kykenevä tehtävään", iloitsee Grant Kennedy Warwickin yliopistosta.

TESS-teleskooppi laukaistiin avaruuteen vasta viime vuonna, joten tuloksille on tiedossa paljon jatkoa.

"Haluamme tulevaisuudessa löytää vastauksen siihen, miten paljon eksokomeettoja on ja väheneekö niiden määrä todellakin tähden iän myötä", kertoo Konstanze Zwintz Innsbruckin yliopistosta.

Tulevaisuudessa päästään toivottavasti myös selvittämään eksokomeettojen koostumusta ja sitä, miten vetisiä ne ovat.

Aiheesta lisää Innsbruckin yliopisto (englanniksi)