Uusi algoritmi paljasti 18 maapallon kokoista planeettaa

Tutkijat ovat kehittäneet uuden algoritmin eksoplaneettojen etsintään. Menetelmä paljasti vanhoista havainnoista monta entuudestaan tuntematonta pientä planeettaa.

Avaruudesta on löytynyt 18 maapallon kokoluokkaa olevaan vierasta planeettaa. Aiemmat etsinnät eivät onnistuneet löytämään niitä, koska kohteet ovat niin pieniä.

Planeetat paljastuivat, kun saksalainen tähtitieteilijäryhmä kävi uudelleen läpi Nasan Kepler-teleskoopin vanhoja mittauksia. Tutkijatiimi arvioi, että heidän kehittämänsä aiempaa herkempi metodi voisi löytää jopa yli 100 huomaamatta jäänyttä planeettaa, jos sen avulla käytäisiin läpi koko Keplerin data.

Nykyisin tunnetaan noin 4 000 eksoplaneettaa. Näistä useimmat ovat kaasujättiläisiä ja suunnilleen 96 prosenttia on merkittävästi Maata suurempia.

Planeettojen havaittu kokojakauma ei kuitenkaan kuvaa todellista jakaumaa, sillä pienten kohteiden löytäminen on huomattavasti vaikeampaa kuin suurten.

"Uusi algoritmimme piirtää realistisemman kuvan eksoplaneettojen populaatiosta avaruudessa", tiivistää Michael Hippke Sonnebergin observatoriosta. "Tämä metodi on merkittävä askel eteenpäin, etenkin maankaltaisten planeettojen etsinnässä."

Aiheesta lisää Max Planck -instituutti (englanniksi)