20 vuoden havaintokampanja löysi viisi etäällä tähdestään kiertävää eksoplaneettaa

Kaukana keskustähdestään sijaitsevien planeettojen paljastuminen vaatii pitkää havainto-ohjelmaa. Kahden vuosikymmenen havainnointi antoi tutkijoille saaliiksi viisi kiertolaista.

Chilen La Silla -observatorion EULER-teleskooppi on tehnyt mittauksia pitkällä aikavälillä kaukana tähdestä sijaitsevien eksojen löytämiseksi. Nyt kansainvälinen ryhmä tutkijoita on kertonut esiin tulleesta viidestä eksoplaneetasta.

"Se vei 20 vuotta ja vielä enemmän havaitsijoita", sanoo Emily Rickman Geneven yliopistosta.

Eksoplaneetan havaitsemiseksi sen täytyy kulkea keskustähtensä ympäri yhden tai useamman kerran. Tähän mennessä löydetyistä hiukan yli 4 000 eksoplaneetasta valtaosa kiertää lähellä tähteään, koska tällaisia planeettoja on helpompi löytää lyhyillä havaintojaksoilla.

Jotta planeettakuntien syntyä pystytään ymmärtämään kunnolla, on kuitenkin hyvä havaita myös kauempana olevia planeettoja.

Nyt löydettyjen eksoplaneettojen kiertoajat tähtiensä ympäri ovat 16 ja 40 vuoden välillä. Oman aurinkokuntamme planeetoista tähän haarukkaan asettuu Saturnus 29 vuoden kiertoajallaan.

Planeettojen massat ovat 3–27 Jupiterin massaa. Kaksi massiivisinta ovat lähestulkoon ruskean kääpiön kokoisia. Ruskeat kääpiöt ovat syttymättä jääneitä tähtiä eikä niitä lueta planeetoiksi.

Aiheesta lisää Phys.org (englanniksi)