Pikkuruisella tähdellä hämmästyttävä roihupurkaus - kirkkaus nousi 10 000 -kertaiseksi

Pienen tähden valtava purkaus kiehtoo tutkijoita. Havaitun roihupurkauksen energia vastasi 80 miljardia megatonnia TNT:tä eli se oli 10-kertainen Auringon suurimpaan vuonna 1859 havaittuun purkaukseen verrattuna.

Superflareksi luokitellun purkauksen ansiosta tähden kirkkaus nousi lyhyeksi aikaa noin 10 000 -kertaiseksi normaalista. Tutkijat huomasivat muutoksen tähtikartoitusta tehdessä.

Pikkuruinen tähti kantaa koodinimeä ULAS J224940.13-011236.9 ja sijaitsee meistä 250 valovuoden etäisyydellä.

Se on luokiteltu L-luokan kääpiöksi ja on kooltaan vain noin kymmenesosan Auringosta. Tähti on kooltaan vain hieman Jupiteria suurempi. L-luokan kääpiöt ovat pienimassaisimpia kääpiöitä, joita vielä yleisesti pidetään tähtinä.

"Pienimassaisten tähtien aktiviteetin määrä laskee mitä pienempimassaisiin mennään. Oletamme niiden roihupurkauksia tuottavan osan myös käyvän kylmemmäksi ja heikommaksi" , kuvailee James Jackman Warwickin yliopistosta.

"Näin tavattoman pienen tähden tuottama valkoisen valon roihupurkaus todistaa, että niilläkin voi tapahtua vahvaa magneettista toimintaa", Jackman näkee.

Suurin osa Linnunradan tähdistä on punaisia kääpiötähtiä ja niitä pienempiä tähden määritelmän rajoilla olevia kohteita.

Pienten tähtien eliniät ovat huomattavasti pidempiä kuin Auringolla. Tästä syystä niitä kiertäviä eksoplaneettoja on toisinaan pidetty sopivina paikkoina elämän kehittymiselle. Toisaalta kääpiötähtien purkaukset ovat suuri ongelma kyseisten planeettojen elinkelpoisuudelle.

Aiheesta lisää University of Warwick (englanniksi)