Jättiläismäiset röntgensädesuihkut poistavat Linnunradan ytimen energiat

Galaksimme keskustasta on löytynyt kaksi valtavaa röntgensäteiden suihkua. Ne ovat tutkijoiden mukaan kanavia, joita pitkin Linnunradan ytimessä riehuvat energiat pääsevät pois.

Linnunradan keskustassa supermassiivinen musta aukko vapauttaa energiaa sisäänsä valuvasta tähtienvälisestä aineesta. Aukon lähistöllä myös syntyy uusia tähtiä ja vanhoja räjähtää supernovina.

Tähtitieteilijät uskovat nyt löytäneensä pakoreitin näissä tapahtumissa velloville energioille. Kyse on kahdesta röntgensädesuihkusta, jotka osoittavat vastakkaisiin suuntiin galaksimme keskustasta.

"Me arvioimme, että nämä piiput ovat poistokanavia kaikelle galaksin ytimessä vapautuvalle energialle", sanoo Mark Morris Kalifornian yliopistosta.

Suihkut löytyivät Euroopan avaruusjärjestön XMM-Newton-satelliitin vuosina 2012 ja 2016–2018 ottamista kuvista. Piippujen alkukohta sijaitsee 160 valovuoden päässä galaksimme ytimen supermassiivisesta mustasta aukosta. Pituutta suihkuilla on 500 valovuotta.

Loppupäässään suihkut kiinnittyvät niin kutsuttuihin Fermin kupliin, jotka ovat galaksia ympäröivään kaasuun kovertuneita kolossaalisia onteloita. Kuplat ulottuvat Linnunradan keskustasta 25 000 valovuotta molempiin suuntiin.

Osa tutkijoista uskoo kuplien olevan seurausta galaksin keskuksen mustan aukon purkauksista. Toiset taas epäilevät niitä uusien tähtien syntyyn liittyvän tuulen puhaltamiksi. Niin tai näin, molemmissa tapauksissa röntgensädepiiput voivat toimia kanavina, joita pitkin nopeat hiukkaset pääsevät kupliin.

Aiheesta lisää Kalifornian yliopisto (englanniksi)