Massiiviselta nuorelta tähdeltä löytyi kumppani ennätysläheltä

Nuorella ja isolla tähdellä on havaittu olevan läheinen kumppanitähti. Tutkijoiden mukaan havainto on tärkeä, kun yritetään ymmärtää suurimassaisten kaksoistähtien syntyä.

Tähti PSD 27 on massiivinen nuori tähti, joka kiertää yhteistä massapistettä toisen, vain 30 tähtitieteellisen yksikön päässä olevan tähden kanssa. Välimatka vastaa Neptunuksen etäisyyttä Auringosta.

"PDS 27:n ja sen kumppanin myötä olemme löytäneet tähän mennessä kaikkein läheisimmät massiiviset nuoret tähtikohteet", sanoo Evgenia Koumpia Leedsin yliopistosta. "Massiivisten kaksoistähtien havaitseminen ja simulointi niiden muodostuksen aikaisessa vaiheessa on modernin tähtitieteen merkittävimpiä haasteita."

Tämäntyyppiset tähtijärjestelmät ovat harvinaisia, sillä suurimassaiset tähdet elävät vain lyhyen aikaa. Ne räjähtävät supernovina muutamassa miljoonassa vuodessa.

Tutkimuskohteiden vähäisyys rajoittaa astronomien mahdollisuuksia testata teorioita niiden synnystä.

"Nuorten, massiivisten kaksoistähtien löytyminen auttaa ottamaan tärkeän askeleen eteenpäin vastatessa moniin kysymyksiin, joita meillä näitä kohteita koskien yhä on", sanoo Rene Oudmaijer Leedsin yliopistosta.

Aiheesta lisää Leedsin yliopisto (englanniksi)