Nuori tähti on puhaltanut ympärilleen poikkeuksellisen kuplan Orionin sumussa

Astronomit ovat yllätyksekseen havainneet, kuinka nuori tähti on raivannut kaasun ja pölyn pois ympäristöstään Orionin kaasusumussa. Tämä estää uusien tähtien synnyn lähistöllä.

Uusi havainto ympäristöään siivoavasta nuoresta tähdestä on harvinaislaatuinen. Tähän mennessä tutkijat ovat ajatelleet muiden prosessien, kuten räjähtävien tähtien, sääntelevän tähtimuodostusta.

Orionin sumun ytimessä sijaitsevaa nuorta tähteä ja sen ympäristöä tutkittiin SOFIA-kaukoputkella. Siihen yhdistetty GREAT-instrumentti havaitsee kaukoinfrapunan aallonpituuksilla, mikä auttoi näkemään sumun sisään.

Havaittu tähti Theta 1 Orionis C on kirkkain yksilö ryhmässä nuoria tähtiä. Havainnot paljastivat, että tähti on luonut lähistölleen laajan kuoren pyyhkimällä pois aineksen ympäriltään.

"Tähden tuuli on vastuussa valtavan kuplan puhaltamisesta ytimen tähtien ympärille", sanoo Cornelia Pabst Leidenin yliopistosta. "Se estää uusien tähtien synnyn."

Vaikka kuplan sisällä tähtien synty on estynyt, kuplan reunalla tarina voi kuitenkin olla toinen. Siellä muodostuu molekulaarisen kaasun tiivistymiä, joissa saattaa tulevaisuudessa syntyä tähtiä.

Aiheesta lisää Sofia Science Center (englanniksi)