Tutkijat näkivät ensimmäistä kertaa neutronitähden tai mustan aukon syntymän

Tähtitieteilijät uskovat havainneensa, kuinka tähti romahtaa mustaksi aukoksi tai neutronitähdeksi. Jos näin tosiaan kävi, tähtien kehityksen loppuvaiheita päästään tarkastelemaan aivan uudesta näkökulmasta.

Viime kesänä tutkijat huomasivat taivaalla poikkeuksellisen kirkkaan välähdyksen. Jokin kohde kirkastui nopeasti ja katosi sitten lähes yhtä kiireisesti.

Välähdys tapahtui 200 miljoonan valovuoden päässä maapallolta. Sen jälkeen kohdetta on tutkittu ahkerasti useilla teleskoopeilla ja aallonpituusalueilla.

"Tiesimme välittömästi, että kohde muuttui hiljaisesta huippukirkkaaksi vain muutamassa päivässä", muistelee Raffaella Margutti Northwesternin yliopistosta. "Tämä seikka oli riittävä saamaan kaikki innostuneiksi, sillä se oli niin epätavallista ja tähtitieteellisesti katsottuna tapahtui erittäin lähellä."

Nyt kansainvälinen tutkimusryhmä uskoo löytäneensä selityksen erikoislaatuiselle tapahtumalle. Kyseessä saattoi olla tähden romahtaminen mustaksi aukoksi tai neutronitähdeksi.

Kun tähti romahtaa, sen ympärillä oleva aine yleensä estää näkemästä, miten itse musta aukko muodostuu. Nyt tutkitussa tapauksessa havaintoja haittaavaa ainetta oli huomattavan vähän.

"Pystyimme katsomaan suoraan keskustasta tulevaa säteilyä", Margutti hämmästelee. "Teorioista tiedämme, että mustat aukot ja neutronitähdet muodostuvat, kun tähti kuolee. Emme kuitenkaan ole koskaan nähneet niitä aivan heti syntymänsä jälkeen. Emme koskaan."

Margutti esitteli löydön eilen torstaina American Astronomical Societyn kokouksessa Seattlessa.

Tapahtumalle on esitetty muitakin selityksiä. Vahvimman kilpailevan teorian mukaan kyseessä ei ollut tähden romahtaminen vaan musta aukko, joka olisi repinyt liian lähelle tulleen tiheän tähden kappaleiksi.

Aiheesta lisää Tähdet ja avaruus -lehdessä 2 tai 3/2019