Galaksilöytö todistaa: pimeä aine saattoi hallita myös nuorta universumia

Kourallisessa viimeaikaisia havaintoja kaukaisista galakseista on löydetty odotettua vähemmän pimeää ainetta. Nyt tutkijat kertovat havainneensa 9 miljardin valovuoden päästä galaksin, jolla on pimeää ainetta juuri teorian ennustama määrä.

Vuosikymmenien aikana tehdyt havainnot osoittaneet, että pimeää ainetta on valtavia määriä lähes kaikilla galakseilla. Viime aikoina on kuitenkin löytynyt poikkeuksia etäisistä galakseista, jotka sijaitsevat meistä noin 10 miljardin valovuoden päässä.

Tämän perustella on ehdotettu, että 10 miljardia vuotta sitten universumissa oli niukemmin pimeää ainetta kuin nykyään. Jos tämä pitäisi paikkansa, se haastaisi ymmärryksen siitä, kuinka galaksit kehittyvät.

Nyt tutkijat sanovat löytäneensä toisenlaisen esimerkin.

Keck-teleskoopilla löytyi 9 miljardin valovuoden päästä galaksi, jolla on juuri teorian ennustama määrä pimeää ainetta.

"Galaksin pimeä aine näyttää käyttäytyvän normaalilla tavalla, niin kuin se tekee tämän päivän universumissa", toteaa Caitlin Casey Texasin yliopistosta.

Pimeä aine löytyi 1970-luvulla, kun huomattiin, että galaksien ulkoalueilla olevat tähdet liikkuivat kiertoradoillaan odottamattoman nopeasti. Galaksien tähtien ja kaasun painovoima ei voinut selittää niiden liikettä, joten jonkin näkymättömän massan täytyi antaa tähdille lisää vauhtia.

Vaikka pimeä aine hallitsee galaksien dynamiikkaa, sen koostumus on edelleen pysynyt hämärän peitossa.

Aiheesta lisää Phys.org (englanniksi)