Valkoiselta kääpiöltä paljastui aiemmin tuntematon konsti röntgensäteiden synnyttämiseksi

Tutkijat ovat uskoneet, että tietyn tyyppistä heikkoa röntgensäteilyä voi syntyä vain valkoisen kääpiön ydinräjähdyksessä. Uusi havainto osoittaa, ettei ydinfuusiota välttämättä tarvita.

Tähtitieteilijät ovat vuosikausia ajatelleet, että niin sanottu superpehmeä röntgensäde-emissio pystyy muodostumaan vain ydinfuusiossa valkoisen kääpiötähden pinnalla.

Superpehmeässä röntgensäde-emissiossa vapautuu suuri määrä energialtaan heikoimpia röntgensäteitä. Kun pieni tähti kerryttää pinnalleen materiaa suuresta kumppanistaan, aines kuumenee lopulta siinä määrin, että tähden koko pinnalla tapahtuu ydinräjähdys.

Magellanin pilvessä joulukuussa 2016 nähty valkoisen kääpiön ASASSN-16oh räjähdys on johtanut tutkijat tarkistamaan tätä opinpartta.

Räjähdyksen röntgensäteily tuli alueelta, joka on pienempi kuin valkoisen kääpiön pinta. Yhdessä muutamien muiden havaittujen seikkojen kanssa tämä on vakuuttanut astronomit siitä, ettei emissio ole voinut syntyä pinnan ydinräjähdyksessä, kuten tähän asti on oletettu.

Säteilyn lähteenä on sen sijaan täytynyt olla valkoista kääpiötä ympäröivä aineskiekko. Kiekon kuumetessa avaruuteen on ampaissut superpehmeää röntgensäteilyä.

"Mitä me näemme, on superpehmeän emission ohimenevä episodi, mutta ilman mitään niistä merkeistä, jotka yhdistämme ydinfuusioon. Kyseessä on kuuma emissio kiekosta, joka siirtää ainesta kumppanitähdestä valkoiselle kääpiölle", päättelee Tom Maccarone Texas Tech -yliopistosta.

Aiheesta lisää Chandra X-ray Observatory (englanniksi)