Stephen Hawking antaa lyhyitä vastauksia ihmiskunnan suuriin kysymyksiin

Maailmankaikkeus, kosmologia, Jumalan olemassaolo ja ihmiskunnan tulevaisuuden suunta. Maailmankuulu fyysikko ja kosmologi Stephen Hawking pohtii kirjassaan isoja asioita.

Tällä viikolla julkaistiin postuumisti Stephen Hawkingin kirja, jossa hän käsittelee maailmankaikkeuden ja ihmiselämän suuria kysymyksiä.

Hawkingin tunnetuin teos on Ajan lyhyt historia. Uusimman ja viimeiseksi jäävän kirjan nimi on Brief Answers to the Big Questions.

"Tämä on lähes vastaus Ajan lyhyen historian herättämiin reaktioihin", kertoo Stephen Hawkingin tytär Lucy Hawking.

"30 vuoden ajan isältäni pyydettiin säännöllisesti vastauksia useisiin olemassaoloa koskeviin, tieteellisiin tai sosiaalisiin kysymyksiin", Lucy Hawking selittää.

"Hän sanoi, että ihmiset haluavat vastauksia näihin suuriin kysymyksiin, ja että hänelle on tärkeää vastata niihin kaikkiin tavalla, joka on ymmärrettävä, osallistava, viihdyttävä ja joihin ihmiset voisivat samaistua."

Stephen Hawking kuoli maaliskuussa 76-vuotiaana. Viime vuosina Hawking esiintyi julkisuudessa esimerkiksi Breakthrough Starshot -projektissa, jossa valmistellaan ensimmäistä minikokoista luotainta toiselle tähdelle. Hawking myös varoitteli ihmiskuntaa muun muassa ydinsodan ja keinoälyn vaaroista.

Aiheesta lisää Space.com (englanniksi)