Päivitetty BFR:n rakenne sisältää pienet etusiivekkeet sekä aiempaa suuremmat takasiivekkeet, jotka kääntyvät ja toimivat samalla laskeutumisjalkoina. Kuva SpaceX

Elon Musk esitteli päivitetyt suunnitelmat BFR-jättiraketistaan ja sen kuulennosta

SpaceX-yhtiön johtaja Musk esitteli aikaisin tiistaiaamuna lehdistötilaisuudessa myös Kuun ympäri suuntautuvan lennon matkustajan. Japanilaismiljardööri Yasaku Maezawa haluaa eri alojen taiteilijoita kiertämään Kuun kanssaan vuonna 2023.

Yasaku Maezawa on 42-vuotias miljardööri, joka on rikastunut muotivaatteiden nettikaupalla. Musk ei paljastanut summaa, jolla Maezawa osallistuu BFR:n kehityskustannuksiin, mutta sanoi sen olevan merkittävä.

Maezawa kertoo rakastaneensa Kuuta lapsuudestaan asti ja haaveilleensa pääsevänsä näkemään sen läheltä. Hän on päättänyt kutsua lennolle mukaansa 6–8 eri alojen taiteilijaa, kuten muusikoita, maalareita ja arkkitehtejä.

Musk piti samalla myös vuosittaisen lehdistötilaisuutensa BFR-suunnitelmiensa etenemisestä.

BFR-raketti on pituudeltaan 118 metriä ja massaltaan noin 1,5-kertainen Apollo-lentojen Saturn V -kantorakettiin verrattuna. Sen merkittävin ominaisuus on täysi uudelleenkäytettävyys.

BFR on kaksivaiheinen. Alempi vaihe on pitkälti kuin Falcon 9 -kantoraketin ensimmäinen vaihe suuremassa mittakaavassa. Ylempänä vaiheena on BFS-alus, josta tehdään ainakin kolme versiota: miehitetty alus, miehittämätön rahtialus satelliittilaukaisuihin sekä miehittämätön avaruustankkeri.

Erona viimevuotiseen julkistukseen on, että BFS:n uusin versio on varustettu aiempaa suuremmilla siivekkeillä. Ne pystyvät kääntymään ja toimivat samalla myös laskeutumisjalkoina. Siivekkeet auttavat vähentämään ajoaineiden kulutusta ilmajarrutuksissa.

"Rakastan Tintin-raketin ulkoasua, joten on hieno toteuttaa BFS tällaisena", Musk kommentoi muutoksia. Samalla hän myönsi, että kääntyvät rakenteet nostavat toiminnan riskejä.

BFR on jo rakenteilla ja BFS:n ensimmäiset nousu- ja laskeutumiskokeet voivat alkaa jo parin vuoden sisällä. Musk kertoi odottavansa, että BFR:n ensimmäiset lennot kiertoradalle tehdään 2–3 vuoden kuluessa.

Maezawa esittelee suunnitelmiaan ja visioitaan videollaan sekä sivustollaan DearMoon.earth.

Lehdistötilaisuus YouTubessa (englanniksi)

Pysyvä linkki
Samankaltaisia uutisia
Ladataan...
Uusin numero
Uutisarkisto