Huipputeleskooppi otti tämän kuvan ilman mitään tieteellistä syytä – vain koska se on kaunis

Kuvassa komeilee galaksi NGC 3981. Se kuvattiin Euroopan eteläisen observatorion VLT-teleskoopilla osana Cosmic Gems -ohjelmaa.

Cosmic Gems -havainto-ohjelma käyttää hyödyksi harvinaisia hetkiä, jolloin havainto-olosuhteet eivät ole soveliaat tieteellisen aineiston keräämiseksi. Sen sijaan että teleskoopit seisoisivat käyttämättöminä, Cosmic Gems -ohjelma hyödyntää niitä taltioidakseen visuaalisesti näyttäviä kuvia eteläisen pallonpuoliskon taivaasta.

Galaksi NGC 3981 sijaitsee Maljan tähdistössä noin 65 miljoonan valovuoden etäisyydellä Maasta. Galaksi on kallellaan kohti Maata, minkä ansiosta tähtitieteilijät voivat kurkistaa suoraan sen ytimeen. Siellä sijaitsee supermassiivinen musta aukko.

NGC 3981:n ulkoinen spiraalirakenne on myös näkyvissä. Siitä osa näyttää ulottuvan galaksin ulkopuolelle, luultavasti muinaisen galaktisen kohtaamisen seurauksena.

Näyttävän galaksin lisäksi kuvaan on taltioitunut taivaan halki kiitävä asteroidi, joka näkyy himmeänä viiruna kuvan yläreunassa.

Asteroidi havainnollistaa hyvin tähtitieteellisten kuvien ottamiseen käytettyä yleistä prosessia. Kuvan koostamiseksi on otettu kolme eriväristä valotusta, jotka on pinottu päällekkäin. Koska aurinkokunnassamme sijaitseva asteroidi ehtii liikkua valotusten aikana, se näkyy valkoisen pisteen sijaan viiruna, joka koostuu sinisestä, vihreästä ja punaisesta osasta.