Koronan massapurkaus havaittiin ensimmäistä kertaa vieraalla tähdellä

Astronomit kertovat saaneensa ensimmäiset todisteet koronan massapurkauksesta muulla tähdellä kuin Auringolla. Tähti sijaitsee meistä noin 450 valovuoden päässä.

Koronan massapurkauksia havaitaan varsin yleisesti Auringolla. Kyse on ilmiöstä, jossa keskustähteämme ympäröivästä erittäin kuumasta koronasta sinkoutuu ulos hiukkaspilvi.

Nyt Palermon yliopiston Costanza Argiroffin johtama tutkijatiimi kertoo saaneensa ensimmäistä kertaa merkkejä koronan massapurkauksesta vieraalla tähdellä.

Purkaus löytyi röntgenalueen Chandra-avaruusteleskoopin vuosikymmenen vanhasta datasta. Tutkijat totesivat, että tähdestä HR 9024 näytti liikkuvan silmukan muotoista rataa pitkin ainesta poispäin ja jälleen takaisin roihupurkauksen jälkeen.

Aineksen arvioitu massa oli koronan massapurkaukselle tyypillisissä rajoissa. Se että aines ei päässyt vapautumaan avaruuteen, vaan valui takaisin tähteen, saattaa selittyä suuren tähden voimakkaalla magneettikentällä.

Roihut joita myös flareiksi kutsutaan ovat toisen tyyppisiä purkauksia, jotka tapahtuvat lähempänä tähden pintaa. Suuria roihuja on havaittu esimerkiksi naapuritähdellämme Proxima Kentaurilla.

Omalla Auringollamme koronan massapurkaukset tapahtuvat usein roihujen jälkeen.

Aiheesta lisää phys.org (englanniksi)