Linnunradan pienet seuralaiset eivät välttämättä sisällä pimeää ainetta

Uusi tutkimus kyseenalaistaa aiempia arvioita kääpiögalaksien pimeästä aineesta. On mahdollista, että havainnot selittyisivät pimeän aineen sijaan suurten galaksien aiheuttamilla vuorovesivoimilla.

Arviot pimeän aineen esiintymisestä pienissä seuralaisgalakseissa perustuvat mittauksiin niiden tähtien nopeuksista. Nopeudet ovat havainnoissa olleet suurempia kuin pelkkä näkyvän aineen määrä antaisi olettaa.

Nyt Pariisin observatorion ryhmän tietokonesimulaatio antaa vaihtoehtoisen selityksen. Simulaatioissa kääpiögalaksi venyy vuorovesivoimien vaikutuksesta, kun se ohittaa oman galaksimme Linnunradan.

Venymisen vuoksi tähdet liikkuvat nopeammin kuin vakailla radoilla. Ohituksessa tähdet eivät ole ympyräradoilla, kuten tähän asti on oletettu.

"Tuloksemme eivät todista pimeän aineen puuttumista kääpiögalakseista. Mutta toisaalta ei ole syytä otaksua pimeän materian esiintymistä niissä ilman sitä tukevia todisteita", summaa François Hammer Pariisin observatoriosta.

Tietokonesimulaatiota Linnunrataa ohittavasta kääpiögalaksista esitellään julkaistussa animaatiossa. Siinä visualisoidaan, miten kääpiögalaksin venyminen aiheuttaa tähtien havaitut suuret nopeudet meistä nähtyinä.

Tutkimuksen mukaan venymisilmiö on erityisen voimakas galaksin ohittaessa Linnunradan ensimmäistä kertaa.

Ryhmä odottaa Euroopan avaruusjärjestön Gaia-luotaimen mittauksista lisäaineistoa mallinsa todentamiseksi.

Aiheesta lisää Paris Observatory (englanniksi)