Dinosaurukset tappanut asteroidi lämmitti maapalloa 100 000 vuotta

Noin 65 miljoonaa vuotta sitten tapahtuneen törmäyksen seurauksena ilmakehään vapautui valtava määrä hiilidioksidia. Nyt on saatu ensimmäistä kertaa kokeelliset todisteet siitä, miten pitkään tämä kasvihuoneilmiö kesti ja kuinka suuri vaikutus sillä oli.

Kymmeniä miljoonia vuosia sitten maapalloon osui asteroidi tai komeetta, joka synnytti Meksikonlahdella sijaitsevan yli 200-kilometrisen Chicxulubin törmäyskraatterin ja päätti dinosaurusten valtakauden maapallolla.

Törmäys nosti planeettamme lämpötilaa lyhyeksi hetkeksi, todennäköisesti vain minuuttien tai tuntien ajaksi.

Sen jälkeen maapallo vajosi kuukausiksi tai ehkä jopa vuosikymmeniksi kylmyyteen. Tämä johtui valtavasta pölymäärästä, joka nousi ilmakehään ja esti auringonvalon pääsyn maanpinnalle. Ilmiötä mahdollisesti vahvisti törmäyksen höyrystämä rikki.

Vaikutuksen loputtua tilanne kuitenkin kääntyi uudelleen, sillä törmäyksessä vapautunut hiilidioksidi toimi maapalloa lämmittävänä kasvihuonekaasuna.

Hiljattain julkaistun tutkimuksen mukaan hiilidioksidi lämmitti kotiplaneettaamme jopa 100 000 vuoden ajan. Fossiileihin ja hapen isotooppeihin perustuva analyysi viittaa siihen, että kyseisenä ajanjaksona Maan keskilämpötila oli koholla 5 astetta.

"Jos alleviivaisin tämän tutkimuksen opetuksen nykyaikaiselle yhteiskunnalle, se olisi pohtia ajatusta, että mitä teemme elinaikanamme vaikuttaa maapalloon seuraavan 100 000 vuoden ajan. Se on melko pelottavaa", kertoo tutkimusta johtanut Kenneth MacLeod Missourin yliopistosta Space.com-sivustolle.

Aiheesta lisää space.com (englanniksi)