Galaksit pullistuvat vanhetessaan

Uusi australialaistutkimus keskittyy galaksien muutoksiin niiden ikääntyessä. Tulosten mukaan galaksit tyypillisesti sekä kasvavat että paksuuntuvat ajan myötä.

Tutkijat kertovat, että nuorten galaksien tähdet kiertävät yleensä kuin "autot kilparadalla" eli samassa tasossa hyvin järjestäytyneinä.

"Galaksin ikääntyessä siinä tapahtuu sisäisiä muutoksia. Galaksi saattaa myös kolaroida muiden galaksien kanssa", kuvailee Jesse van de Sande Sydneyn yliopistosta. "Nämä tapahtumat aiheuttavat tähtien liikkeisiin epäjärjestystä."

Tutkimusta varten mitattiin galaksien tähtien liikkeitä Siding Spring -observatorion 3,9-metrin teleskoopilla ja sen SAMI-instrumentilla.

Riippuvuus ei ollut selvä yksittäisten galaksien kohdalla, mutta 843 erilaisen galaksin tilastollisesta analyysista se paistaa läpi.

Jo aiemmin on tiedetty, että erityisen litteissä tai erityisen pallomaisissa galakseissa ikä vaikuttaa niiden ominaisuuksiin. Tiimi kuitenkin painottaa, että heidän tutkimuksensa on ensimmäinen, jossa aineistoon kuului muodoltaan, iältään ja massaltaan sekalaisia galakseja.

Aiheesta lisää Australian National University (englanniksi)