Canon 5D III

Aloittaja maukkaK, 19.03.2012, 13:47:21

« edellinen - seuraava »

maukkaK

5D III tulossa jossain vaiheessa kauppoihin.  N. 3k€ näyttää olevan hintaa halvimmillaan.  Elikkä onko tonnin verran parempi kuin 5D II ??

Sääsuojausta on, videot käsisäädettävät, nopeampi sarjakuvaus, enempi tarkennuspisteitä jne.  Mutta se tärkein, eli jossain oli mainita, että pari pykälää olis kohinatasot parempia kuin edellisessä versiossa.  Sehän tarkoittaisi sitä, että valotusajan saisi vähentää 1/4 osaan (herkkyysasetus 2 ev suuremmalla) ja saisi vastaavan näköistä jälkeä!?!  Mahtaako olla pientä liioittelua??

t. Mauri
Canon 7D, 300mm/4 L IS USM. Samyang 8 ja 14mm, EF-S 18-55mm
HEQ-5, Celestron EHD8

Joni

Netistä löytää jo testikuvia korkeilla ISO-lukemilla. Kyllähän se aika hienolta kameralta vaikuttaa, tosin alustavissa testeissä lopputulokset ovat hyvin lähelle toisiaan kun verrataan uuteen Nikon D800:n. D800 runko on n.2500€ eli halvempi kuin 5d. D800 on aika houkutteleva vaihtoehto Canonille. Itselläni on Canonia ja nyt harkitsen vakavasti D800 hankintaa. Erojahan noissa kameroissa on ja kannattaakin seurata testejä ennenkuin tekee päätöksiä. Tähtikuvaus on aina ollut se vaativin kuvausalue joka on tuonut kameroiden ja optiikan todelliset erot  esiin.

maukkaK

Maalis- huhtikuun vaihteessa pitäisi olla myynnissä.  Mitä luulette laskeeko 5D II hinta nyt kun uusi malli saapuu?
Vai onkohan turha toivo?
Tuollaista 5D II olen tässä aikonut hankkia, mutta nyt tuli uutta ajateltavaa, kun uutta mallia pukkaa markkinoille.
Korottaako hankintabudjettia reippaalla tuhannella eurolla vai odottaako vanhan mallin hinnanlaskua.  Tuolta http://www.canon.fi/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_SLR/EOS_5D_Mark_III/  löytyy uuden mallin speksejä.
ja täältä http://mansurovs.com/nikon-d800-vs-canon-5d-mark-iii  löysin Nikon D800 vastaan Canon 5D III vertailua, mutta lähinnä vain speksien perusteella.  Sivulla on kyllä Canonin omia näytekuvia.
D800:ssa on pikseleitä kyllä huomattavasti enemmän, mutta niinpä pikselin koko täytyy olla pienempi kuin Canonissa eli Näiltä osin Canonin kenno lienee parempi heikossa valossa, ainakin herkkyysasetukset ulottuvat huomattavasti Nikonia ylemmäs.
Canon 7D, 300mm/4 L IS USM. Samyang 8 ja 14mm, EF-S 18-55mm
HEQ-5, Celestron EHD8

Joni

Täällä mittaustuloksia D800 kennosta:

http://www.dxomark.com/index.php/Cameras/Camera-Sensor-Database/Nikon/D800

Vielä eivät ole 5D III testanneet.

JussiR

Tuossa on jotain vertailuja eri herkkyyksillä.
http://www.cameralabs.com/reviews/Canon_EOS_5D_Mark_III/high_ISO_noise.shtml

Jos erot on käytännössä tuota luokkaa, niin kehitystä on tapahtunut reilusti.
JussiR

Joni

5D III tekee kyllä hyvää jälkeä isoilla herkkyyksillä. Tosin D800 kun pienennetään samaan kokoon eroa ei ole paljon. D800 on kuitenkin yhden linssin hinnan verran halvempi ja siinä on tuo kompressoimaton HDMI-ulos videolle(jos sitä tarvitsee). Itselläni on nyt Canon 550 ja kovasti pähkäilen kumman kameran hankin, vai ilmestyykö lähiaikoina Canonilta jotain uutta? Onneksi en omista mitään isoa linssiarsenaalia joten merkin vaihtaminen tulee vielä kyseeseen.

Tuntuu että tällä tekniikalla kennojen ominaisuudet alkavat olemaan tapissaan. Mielellään näkisin jotain uutta innovaatiota ja huikeita edistyksiä kohinan ja dynamiikan suhteen.

Olen kuvannut 8x10" filmillä ja siinä jos jossain oppi dynamiikasta, tarkennuksesta ja valosta. En malttaisi odottaa että digikennot pystyvät samaan.

Kaizu

Lainaus käyttäjältä: joni - 24.03.2012, 17:31:55
Olen kuvannut 8x10" filmillä ja siinä jos jossain oppi dynamiikasta, tarkennuksesta ja valosta. En malttaisi odottaa että digikennot pystyvät samaan.
Tuosta saa jotenkin sellaisen käsityksen että digikennot eivät olisi ohittaneet filmejä jollain osa-alueella.

Kaizu
Kai Forssen

Joni

Digitekniikka ja kennot ovat hienoja ja monipuolisia työkaluja. Kuvankäsittely ja uudet tekniikat antavat sellaisia mahdollisuuksia juurikin astrokuvauksessa jota ei filmin kanssa olisi osannut edes haaveilla.

Kuvasin 10 vuotta hasselbladilla(6x6cm), 4x5" ja 8x10" filmille ja käytin zone-systeemiä, kehitin mv-, värinega- ja diafilmit itse sekä vedostin mv- ja värikuvat myös. Nämä kaikki prosessit vaativat paljon harjoittelua ja paljon altistumista ikäville kemikaaleille. Ison filmikoon ja zone-systeemin edut olivat mahtava syväterävyyden ja perspektiivikorjailujen mahdollisuudet sekä mielettömän hienot ylä-keski-ja alarekisterin sävyt. Näillä työkaluilla työstäneet tietävät mistä puhun.

Nyt sävyjen ja väribalanssien hallinta on laajaa sekä helppoa, mutta... pelkästään mv-filmien ja papereiden valon "hehku" kaikilla sävyalueilla on jotain sellaista mitä en vielä ole kennojen nähnyt muodostavan. Kaukana ei onneksi enää olla. Tuollainen 36 megapikselin kenno on jo lähellä 6x7cm negaa, ehkäpa jo lähentelee 4x5" tarkkuutta mutta dynamiikka saattaa jäädä vielä pieneksi. Itsessään perusfilmit peruskehityksillä eivät mitään ihmeitä olleet ja sen voi todeta katsomalla omia "vanhoja" dioja. Zone-systeemillä saatiin revittyä kuvakohtaisesti filmistä irti kaikki mahdollinen. Filmin kanssa pelatessa törmäsi myös samantapaiseen ilmiöön kuin äänentoistossa: joskus musiikki saattaa kuulostaa todella miellyttävältä vinyyliltä soitettuna tai putkivahvistimella toistettuna. Pienet virheet elävöittävät ja saattavat tehdä lopputuotteesta aisteillemme nautinnollisen.

Nyt on onneksi HDR jossa löytyy jo kohtuullisen luonnollisiakin yhdistelmämahdollisuuksia laajentaa sävymaailmaa. Kennot kehittyvät ja näin myös valtavien prosessien tarve pienenee.

5D III näyttäisi tekevän kyllä hurjan hienoa jälkeä korkeilla herkkyyksillä mutta kaikissa testeissä toistaiseksi näyttäisi sille että D800 kenno on  hitusen dynaamisempi ja toistaa sävyjä paremmin varjo- ja yläsävyillä, mitä pidän tärkeänä seikkana. Kuvaan paljon ja ammatikseni joten tietty kuva on jo muodostunut siitä mitä kamerassa arvostaa. Erityisesti astrokuvauksessa kelpaisi oikein valoherkkä ja kohinaton kenno.

Timpe

Tuolla 3000€ budjetilla saisi tietysti jo CCD-kamerankin, joten näin kalliin DSLR-kamerarungon hankkimiseen tarvitaan jokin perustelu normaalin kuvaamisen puoleltakin. Tähtikuvaamiseen tarkoitettu jäähdytetty CCD jää kuitenkin kohinaltaan kertaluokkaa pienemmäksi kuin näissä päiväkäyttöön tarkoitetuissa järkkärirungoissa.

Käsittääkseni kameran valoherkkä kenno toimii näissä astrokuvissa kuitenkin vain "valokaivona", jonka pohjalle kerätään yksittäisiä fotoneita pitkään valottamalla. Kennon herkkyyden (=sen signaalin vahvistuksen) nostaminen ei lisää näiden valokaivon pohjalle kerättyjen fotonien kokonaismäärää, vaan vahvistaa niiden tuottamaa signaalia (ja siinä sivussa myös sitä kennon/elektroniikan omaa pohjakohinaakin). Toki järkkärirungossa on muita etuja tähtikameraan nähden, mutta niiden kohinan analyysi on minusta hiukan turhanpäiväistä, kun niillä päädytään kuitenkin kuvaamaan tähtikuvia melko alhaisillä herkkyyksillä :undecided:
- Timo Inkinen

Kaizu

#9
5Dmk2:lla olen käyttänyt herkkyytenä ISO800 koska suuremmilla herkkyyksillä dynamiikka "romahtaa".
Pienillä herkkyyksillä dynamiikkaa löytyy 12 bittiä.
Nikon 800:lla näyttäisi kennon  bittisyvyys olevan parhaimmillaan 14 bittiä ja laskevan lineaarisesti herkkyyden kasvaessa. Tuolla kameralla pitäisi kuvata ISO100:lla pitkiä valotuksia.
Järkkäripuolella kehitys näyttää vielä kehittyvän, ehkäpä suuren asiakas kunnan vuoksi. Tähtiharrastajien CCD-kameroiden kehitys näyttää sen sijaan aika verkkaiselta. Ennustan että muutaman vuoden sisällä järkkärit ottavat etumatkan kiinni.
Otan kuvat RAW-muodossa ja käsittelen ne niin pitkälle kuin voin 16-bittisinä mutta loppuviimeeksi joudun pudottamaan ne 8-bittisiksi koska minulla ei ole sellaista kuvankäsittelyohjelmaa jolla voisin tehdä viimestelyn 16-bittisenä.

Kaizu
Kai Forssen

Jorma Koski

Canon myöntää tämän rungon vuotavan valoa jo normaalissa huonevalaistuksessa (etsimestä, kun silmä ei ole siinä kiinni) sekä pimeässä (taustavalaistusta LCD-paneelista).
Jorma Koski "Respondeo veritatem profunda"
Twitter
Facebook

Lithos

Eikö tuollainen ole melko anteeksiantamatonta jo tässä hintaluokassa?

Vai onko ongelma sitten niin pieni että se ei käytännössä haittaa... luulisi ammattikuvaajaa kuitenkin harmittavan jos tuon hintainen työkalu sisältää moisia suunnitteluvikoja.
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro

Kaizu

Ei tuo normaalikuvauksessa juurikaan haittaa mutta jos ottaa 10 minuutin pimeäkuvia kuvitellen että suojatulppa tekee kamerasta pimeän niin silloin kylläkin. Etsimen valovuoto on ihan tuttu ilmiö jo filmijärkkäriajoilta. Silloin valotusmittari oli yleensä etsimen prisman yhteydessä jolloin silmän puuttuminen etsimestä vaikutti valotusmittaukseen. Filmijärkkärissäni ei ollut taustavalaistua paneelia haittaamassa. Omassa Canonissani paneeli ei yleensä ole päällä valotuksen aikana joten en usko sen haittaavan kuvaamista.

Kaizu
Kai Forssen

JussiR

Juu, taitaa olla entuudestaan tuttu ilmiö.
5D kakkosessa on kaulahihnassa kumiläpyskä, jolla on tarkoitus pimentää etsin ja 1-sarjan rungoissa on systeemi rakennettu suoraan etsimen runkoon.

Tässä vertailun vuoksi kuvapari valotettuna samoilla arvoilla, objektiivin etutulppa paikallaan. Toisessa etsin avoimena, toisessa peitettynä.
Kamera pöydällä, niin että etsin oli ikkunan suuntaan.
Herkkyys 12800, aika 10 minuuttia.

JussiR

vesa k

#14
Hei
Lainaus Kaizulta:

Lainaus käyttäjältä: Kaizu - 25.03.2012, 01:21:18
Otan kuvat RAW-muodossa ja käsittelen ne niin pitkälle kuin voin 16-bittisinä mutta loppuviimeeksi joudun pudottamaan ne 8-bittisiksi koska minulla ei ole sellaista kuvankäsittelyohjelmaa jolla voisin tehdä viimestelyn 16-bittisenä.

Kokeile Pixinsight. Kuvien viimeistely vaikka 32 bittisena.

t vesa_k

Viestin ulkoasu muokattu lainauksen osalta. Muokkauksessa on käytetty Foorumin tavallista "lainaus" -työkalua.

Moderaattorin ominaisuudessa, JK
"Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere" Albert Einstein