Flat-ongelma

Aloittaja PetriKe, 06.03.2012, 11:23:46

« edellinen - seuraava »

PetriKe

Minulla on haasteita mystisen flat-ongelman vuoksi. Olen mielestäni ottanut bias-, dark- ja flat-kuvat asianmukaisesti ja pinonnut ne master-kuviksi kullekin masterille parhaalla menetelmällä. Flätti on nk. taivasflätti (liitteenä).

Pinotussa lopputuloksessa kuitenkin flätissä näkyvät 'suurimmat' pölyrinkulat tulevat näkyviin 'kuoppina' (liitteessä nuolilla). Pienemmät pölypallerot häviävät kuvasta ja lopputuloksesta niin kuin pitääkin.

Onko nyt niin, että flättien ja kohdekuvien välissä jokin on optisella polulla liikkunut ja nuo isommat pölyrinkulat ovat vaihtaneet hiukan paikkaa?

HUOM! Liitteen kuvat eivät ole samassa mittakaavassa. Nuolilla merkityt kaksi alinta palleroa näkyvät tuossa flätissä miltei keskellä (hiukan vasemmalla) alareunassa. Olen myös venyttänyt tuota kohdekuvaa tarkoituksella noin vaaleaksi, jotta nuo ongelmakohdat tulevat hyvin näkyviin.

Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

jussi_k_kojootti

Lainaus käyttäjältä: PetriKe - 06.03.2012, 11:23:46
Onko nyt niin, että flättien ja kohdekuvien välissä jokin on optisella polulla liikkunut ja nuo isommat pölyrinkulat ovat vaihtaneet hiukan paikkaa?

Siltä näyttää.  Itsellä esimerkki vastaavasta "reliefi-pallerosta" esim. http://astrobin.com/6434/ aivan kuvan vasemmassa reunassa samalla korkeudella kuin M42:n puhkipalanut keskusta.  Kuva on muutenkin täynnä flat-virheitä, koska osalle valotuksista ei ole flättejä.
jussi kantola / oulun arktos
CG-5 GOTO + KWIQ-guiding + SW80ED  // 10" dobson // canon eos 450d mod & 400d / ASI 120MM
http://astrobin.com/users/jussi_k_kojootti/
http://oulunarktos.fi/

naavis

Jep, kovasti tuo näyttää siltä, että pölypallerot ovat liikahtaneet vähän kuvaamisen ja flättienoton välillä.

Timo Kantola

Jos olet käyttänyt filtterinpyörittäjää välillä, niin voisko olla pientä toleranssia pyörän paikotuksessa ?
Jos siis pölypallerot on filtterin pinnassa.
Timo Kantola

PetriKe

Lainaus käyttäjältä: Timo Kantola - 06.03.2012, 13:04:49
Jos olet käyttänyt filtterinpyörittäjää välillä, niin voisko olla pientä toleranssia pyörän paikotuksessa ?
Jos siis pölypallerot on filtterin pinnassa.

Just katsoin eri filttereillä otetut flätit ja nuo isommat pallerot näyttäisi tulevan juuri luminanssi-filtteristä. Muissa eri suotimien fläteissä ei ollut palleroita juuri tuossa kohtaa.
Eli vaikuttaa siltä, että filtteri ei ole pyörähtänyt juuri samaan positioon flättejä otettaessa. Damn!
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

Timo Kantola

Lainaus käyttäjältä: PetriKe - 06.03.2012, 13:11:43
Eli vaikuttaa siltä, että filtteri ei ole pyörähtänyt juuri samaan positioon flättejä otettaessa. Damn!
Sepä kiusallista, luulisi että filtteripyörän paikoitus on oltava tarkka, muuten menee flättien ottaminen vaikeaksi.
Olisko ko. filtteri hieman löysällä, tai joku juttu itse filtteripyörässä löysällä - "paikoitusmerkki" tjps.. ?
Timo Kantola

Julius

Ainakin Atikin filsupyörässä on kalibrointikohta reed-releputkella ja magneetilla tehty.
Voisi kuvitella kärkien kontaktihäirön muuttavan hiukan kalibrointikohtaa.