Moottori Baaderin SCT Steeltrack fokuseriin

Aloittaja Ransu, 09.03.2012, 08:38:05

« edellinen - seuraava »

Ransu

Hommasin Baaderin steeltrack fokuserin SCT:n ja modatun PST aurinkoputken kanssa käytettäväksi, fokuseri on mainio mutta tarkennuksen hakeminen isolla suurennoksella on aina vaikeaa tärinöiden takia, varsinkin kuvatessa planeettoja tai kuuta moottoriavusteinen tarkennus helpottaa huomattavasti tarkan kohdan hakua.
Baader myy tuohon steeltarackiin omaa steeldrive moottoria kirpaisevaan 345€ hintaan. Baaderin oma on minun ratkaisuuni verrattuna tietysti hienompi.

Telescope Service tarjoaa myös omaa mooottoriratkaisuaan 179€ hintaan, TS:n moottori näyttää minusta 100% samalta mitä minä käytin tässä, ainoastaan kiinnitys on tehty erilaisilla alumiinipalikoilla ja siinä on mukana hihnapyörä ja hammashihna.
http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p5218_TS-Fokussiermotor-fuer-Baader-2--Steeltrack.html

Tähän tilasin Englannista SkyWatcherin Auto fokuser nimisen moottorin jonka mukana tulee käsiohjauskapula. Hintaa postikuluineen tuli n. 65€.
Villenkellon valikoimissa on myös tuo, mutta heillä ei ollut sitä varastotavarana. Englannista tätä saa ainakin Modern Astronomystä ja First Light Opticsista, jonka suoran linkin laitan tähän.
http://www.firstlightoptics.com/astronomy-cables-leads-accessories/skywatcher-auto-focuser.html

Moottorin käsikapulan sisään tulee 9v paristo ja nopeutta voi säätää nupista. Moottori on tarkoitettu liitettäväksi suoraan fokuserin akseliin, mutta minä laitoin tuon baaderin fokuserin alle erillisellä jalalla ja veto on toteutettu fokuserin hienotarkennusnuppiin 60*3mm kumisen O-renkaan avulla. Minun moottorissani oli suoraan kiinni tuo kirkas alumiininen sovite, tosin käyttöohjeissa ei tuosta ole mitään mainittu, epäilenkin että samaa moottoria käytetään myös jossain muussa käytössä ja Kiinalaiset ovat laittaneet sen vahingossa mukaan.
Fokusointi on nyt erittäin tarkka ja jos haluaa käyttää fokuseria manuaalisesti, O-renkaan irroittaminen on helppoa. Renkaan pituus on juuri sopiva, ei liian tiukka päälle laitettavaksi eikä lipsu.
O-rengas löytyi paikallisesta hydrauliikkakaupasta 1€ lisäinvestoinnilla. Kiinnitysjalka on alumiinia, peräisin vaimon kasvihuoneen ylijäämäosista. Taivuttelin jalkaa ruuvipenkin ja kumivasaran avulla sopimaan tuohon käyttöön. Kiinnitys on tehty Beederin fokuserin alapuolella olevaan M5 kierrereikään.

Yleiskuva:


Kiinnitys:

Rauno Päivinen
Imatra
C14, Meade10" LX200 OTA,Tal100RS, Vixen 81SD, EQ8.
http://pellervo-observatory.blogspot.com/

Jyrki


Siistin näköinen viritys. O-rengas saattaa kuitenkin alkaa liukumaan varsinkin pakkasilla, jolloin tarkentamisesta tulee haastavaa hommaa. Jos niin käy niin kannattaa kokeilla O-renkaan korvaamista hammashihnalla. Niitä saa esim. Etolasta.
Officina Stellare Veloce RH200 F/3.0, Canon FD 300mm F/2.8, ASA DDM60 PRO, SBIG STF-8300M.
http://www.flickr.com/photos/67018317@N07/

mistral

O-renkaita on myös silikonista(?) olettaisin. Ainakin terästermospullossani on normaalia pehmeämpää materiaalia, eli tuskin on nitriiliä tai fluorikumia. Hammashihna on tietenkin paras koska se on kudosvahvistettua eikä veny.

Kaizu

Yksinkertainen on kaunista. Meillä on erivärinen kasvihuone. En ollut huomannut hyödyntää sitä tähtiharrastuskäyttöön mutta...

Kaizu
Kai Forssen

Ari Haavisto

Heh. Tässäpä vastaava viritys villenkellon moottorilla. Koetin aluksi myös tuolla vastaavalla pienellä alumiinisovitteella, mutta sillä tuli liian hidas välitys. Hyllystä löytyi vanha fokuserin nuppi, josta sain viritettyä sopivan hihnapyörän ja nyt on hyvä. Minulla on ihan tavalliset kuminauhat (2kpl) tuossa remminä. Kun käytän fokuseria käsin, venytän vaan sormilla kuminauhaa pois vedolta.

Minulla on myös 300P - Newtonissa samanlainen moottori, mutta suoraan kiinni fokuserin akselilla. Sekä siinä että tässä yksilössä oli semmoinen vika että muutaman viikon käytön jälkeen painonapit jotenkin jumittivat ja liike jäi jompaankumpaan suuntaan päälle. Aukaisin kotelon ja suihkutin nappien alla oleviin piirikortille juotettuihin kytkimiin sähkölaitteiden kosteudenpoistosprayta ja nyt toimii täydellisesti.

Jotta pääsen kuuta/planeettoja kuvatessa riittävän kauas putken suusta hönkimästä, olen tehnyt omaani moottorin ja ohjaimen välille uuden, 4m pitkän johdon. Hommasin irtoliittimiä ja spesiaali-RJ-liitinpihdit joilla tuossa olevan harvinaisemman RJ9-liittimen saa johtoon kiinni. Samalla systeemillä olisi tarkoitus tehdä goto-kapulalle samaten pidempi johto.

Rebel 600S (Newton 600mm F4)
SW 400P Flextube Synscan GOTO (400/1800mm)
SW300P & NEQ6 Pro
Celestron C8, RET45
ASI183MM

Pierro Astro ADC-korjain
Televue Powermate 2.5x, 4x ja 5x, APM 2,7x & 1,5x comacorrecting barlow
Starlight Xpress suodinpyörä 7x1 1/4"