Kokkolan harrastustoiminnan (uudelleen) aktivoiminen

Aloittaja Repe Eepee, 21.02.2012, 18:32:34

« edellinen - seuraava »

Repe Eepee


Iltaa Kokkolasta !

Kokkolan talousalue kylpee korkeakulttuurissa sekä hyvässä luonnontieteiden ja tekniikan etunojassa, joten lienee aika herätellä myös biosfäärin ulkopuoliset osaamis- ja kiinnostusalueemme henkiin. Ensin peräänkuulutan niitä asiantuntijoita, jotka ovat olleet Kokkolan Capellan toiminnassa mukana. Heti tämän perään kaikkia muita aiheesta kiinnostuneita. Itse yritin vuosi takaperin saada URSA:sta jäsenrekisteriä alueelta, mutta eivät antaneet. Ymmärrän, mutta en ymmärrä.

Nyt ajattelin lähestyä tällä tavoin ja ehkäpä lähiaikoina marssin myös paikalliseen Kokkola-lehteen ja tehdään juttu. Tietysti olisi parempi, jos marssija olisi joku syvätaivaan parempi tuntija. Tai ainakin marssisi rinnalla. Itse olen tällainen 40 v silmillä (tähän asti) taivaita sihtaileva instrumentointisuunnittelija, eikä välttämättä ole eduksi lähettää allekirjoittanutta yksin tuleen.  Toisaalta itse ajattelisin, että toiminta pitääkin tähdätä akselille tyvestä latvaan, ja kynnys toimintaan mukaan tulemiselle pidettävä matalana. Oma esiintulemiseni käyköön esimerkkinä tyvipäästä.

Onhan se väärin, että kaikilla muilla on tähtitornit, meillä ei. Omilla synnyinseuduillani (Ilmajoella) tälläisestä vaatimattomuudesta olisi sanottu "mitähän ihimisekki tästä ajatteloo ?"

No, ehkä ei heti lähdetä tornin seiniä nakuttelemaan, mutta lienee kuitenkin nättiä realismia, että nykymaailman paljastavassa valossa kansalaisia on helpompi innostaa kun on haasteita. Jokainenhan saa kotoaan ominpäin(kin) netin kautta enemmän tietoa sekunnissa taivaasta kuin Einstein aikoinaan viikossa, mutta Kummelin pojathan sen parhaiten tiesi "kun yhdessä tehdään niin hyvää tuloo". Onhan tornihankekin kuitenkin ymmärtääkseni jo ollut mukavasti jalalla. Joten ei kai me siitä tingitä, jos/kun taas toiminta ylipäänsä saadaan uudelleen jalalle.

Ottakaa kantaa Kokkolan-seudun (laaja alue)  taivaan alla asuvat, eikä pahitteeksi olisi, vaikka toiminnan aktivoimisen ja sen ylläpitämisen asiantuntijat muulta päin suomea antaisivat neuvoillaan taustatukea. Saattaahan olla, että täältä läjähtää jo ensi suvena linja-autolastillinen jäyhiä Keski-Pohjalaisia tutustumaan tähtitorneihinne.

pauli.tynjala@gmail.com

einari

Tällaista olen odotellut jo hyvä aikaa (itseasiassa  yli 10 vuotta).
Kokkolan Capellan perustajajäsenenä harmittaa kun sieltä lähtöni jälkeen aika pian toiminta hiipui.
Suunnitelmia olisi kyllä riittänyt.
Toivottavasti tämän foorumin kautta porukkaa ilmottautuu.
Voin yksityisemmin kertoilla hieman enemmän.
___
Tapio

joni

Juu, Halleyn vierailusta asti olen aika aktiivisesti harrastanut. Nyt lasten tultua elämääni on välineharrastaminen jäänyt vähemmälle mutta kuvailen kyllä aktiivisesti(välillä keparissakin näkynyt pimennyskuviani).
Muistaakseni silloin aikoinaan tornia suunniteltiin Capellan käyttöön mutta homma tyrehtyi. On hauska sattuma että ala-asteella jo suunnittelin kokkolaan tähtitornia, piirsin oikein hienot piirroksetkin ja suunnittelin logonkin...seuran nimeksi olin keksinyt Kokkolan Capella!

Kruunupyyn ja pietarsaaren suunnalla ovat kait aika aktiivisia porukassa toimimaan. Olisihan se mukava joskus alueen harrastajia nähdä ja tehdä havaintoretkiä. Tuossa syksyllä lupauduin jo pitämään tähtinäytöksiäkin kun täällä joku halusi kaukoputken lahjoittaa siihen käyttöön, tosin en koskaan putkea saanut.

Riqis

Hei Pauli & kollegat,

Ensinnäkin hienoa että olette liikkeellä näin hyvän asian merkeissä.

Lainaus käyttäjältä: Repe Eepee - 21.02.2012, 18:32:34
Itse yritin vuosi takaperin saada URSA:sta jäsenrekisteriä alueelta, mutta eivät antaneet. Ymmärrän, mutta en ymmärrä.

Käsityksemme on, että Ursan jäsenten enemmistö ei itse halua että osoiterekisteriä luovutetaan yhdistyksen ulkopuolelle ja Ursan hallitus teki joitakin vuosia sitten periaatepäätöksen asiasta. Tämä kuitenkin jättää sen option, että Ursasta käsin toimitetaan jollain tavoin tieto sellaisen alueen jäsenille, jonne on syntymässä uusi tähtiyhdistys. Aiemmin on esimerkiksi joko uutisoitu asiasta Tähdet ja avaruus -lehdessä tai postitettu ko. alueen jäsenille kirje, jossa kerrotaan esim. perustamistilaisuudesta.
Marko Pekkola / www.avaruus.fi

jonnarintamki

Hei! Olen kauemman aikaa jo miettinyt, että Kokkolaan olisi upeaa saada porukassa säännöllistä toimintaa tähtitieteen parissa. Tietäisin heti muutaman jotka olisivat myös kiinnostuneita. Jos joku olisi valmis elvyttämään tämän tapaista toimintaa esimerkiksi kerran viikossa tai kahdessa, olisin ehdottomasti mukana. Olisin valmis aktiivisesti käymään jos vaan olisi muutakin ryhmää. Laittakaa s-postia jos voin tehdä jotain asian hyväksi!
-Jonna