Saturnus 15.3.2007

Aloittaja einari, 16.03.2007, 20:47:09

« edellinen - seuraava »

einari

Viritin 10-millisen okulaarin tällä kertaa Atikin webkameraan kiinni ja tuloksena oli ehkä tarkin Saturnus-kuvani.



Suurennos ja lisäinfoa täältä:
http://www.ursa.fi/capella/ilmot/saturnus150307.htm
___
Tapio

tapioe

Lainaus käyttäjältä: einari - 16.03.2007, 20:47:09
Viritin 10-millisen okulaarin tällä kertaa Atikin webkameraan kiinni ja tuloksena oli ehkä tarkin Saturnus-kuvani.

Onpa onnistunut otos okulaarisuurennosta käyttäen. Kamerasi Atik 1HS taitaa kennoltaan vastata mv-modattua TouCam Pro webbikameraa, jota on aina pidetty yhtenä parhaista planeettakameroista. Oletko kokeillut kamerallasi planeettakuvausta suoraan polttotasolla, tulokset olisivat varmaan vielä upeampia?

tapioe
tapio ekholm
Celestron C6-S, SW80 ED, Scopos 66 APO
DSI II Pro, DSI Pro
HEQ5 Pro ja Porta Mount

Mikko Päivinen

 Hyvää jälkeä Tapio! Sulla alkaa olemaan jo homma hanskassa. Edellinenkin kuva on hieno jäi vain kommentoimatta se.
On ollut mukava seurata rengasplaneettaa näin hienojen kuvien kautta. Jatka samaan malliin.

Mikko
Kaukoputki: NexStar 11" GPS.
Kamera: SBIG ST-2000XM
Seuranta: SBIG AO-7
Filtterit: L=Baader IR/UVcut RGB suotimet standardit SBIG.
Filtteripyörä: SBIG CFW-8A

YoKahainen

Hyvä kuva, värit vielä tuohon niin se on siinä...

LKE

kimiza

Hui, onpas komea. Tästä on hyvä sitten jatkaa eteenpäin. :)

einari

#5
Lainaus käyttäjältä: tapioe - 16.03.2007, 23:44:49
Oletko kokeillut kamerallasi planeettakuvausta suoraan polttotasolla, tulokset olisivat varmaan vielä upeampia?

tapioe

Itse asiassa polttotasolla kuvatessa Saturnus taitaa tulla pienikokoisempana kennolle kuin okulaarisuurennoksena.
Lisäksi kohteen kokoa voi kelin salliessa säätää isommaksi lisäämällä okulaarin etäisyyttä kennosta.
Yksi mahdollisuus koon muutoksiin tietysti on barlowien käyttö ja jopa niiden pinoaminen, mutta itse olen todennut että saan parempaa jälkeä aikaan omalla 10 millin Baaderillani kuin 2.5X PowerMate:lla ( ja foorumeilla näkee muitakin 'poikkeavia' jotka suosii okulaarisuurennosta).
Elättelen vielä toivoa että kerhomme 14" Meaden moottori saapuu korjattuna jotta vielä saisin sillä kuvattua Saturnusta ennen kesää.

Yokohainen: Mietin että ottaisinko vielä Vestalla värit mukaan mutta sitten pilvet tietty saapuivat.
Ja itse asiassa olin samana päivän googlaillut planeettakuvauksesta - siinä mielessä että mikä on maksimi valotusaika jota planeettaa voi kuvata ilman että yksityiskohdat sumentuu. Löysinkin yhden sivun jolla oli hienot kaava ( ja nyt en enää löytänyt samaa sivua) ja Saturnuksen kohdalla oli mainittu että kolme neljä minuuttia voisi olla maksimi. No Saturnuksessa ei usein ole harrastajille niin selviä yksityiskohtia että ne helposti hämärtyisivät mutta olen kuitenkin pitänyt kolmea minuuttia maksimiaikana. Tällöin ei pinottavia ruutujakaan tule liikaa - kun joskus innostun myös käsin valkkaamaan parhaita ruutuja (ja se on melko masokistista puuhaa kun puhutaan sadoista ruuduista).
___
Tapio

YoKahainen

En usko että Suomessa on koskaan niin hyvää keliä, että Saturnuksesta voisi pikkuputkella saada yksityiskohtia.

LKE

einari

Laitanpa linkin kuvaan joka on kuvattu täsmälleen samalla kameralla (itse asiassa se on sama yksilö kuin millä oma ottamani kuva on otettu) ja vain hiukan isommalla putkella (9 ja varttituumainen) ja Englannissa (missä kai kelit ei yleensä ole juuri paremmat kuin meillä ;).
http://www.damianpeach.com/images/best/dec11th.jpg
___
Tapio

YoKahainen

Vähän näyttää siltä, että on ollut paremmat kelit kuin Suomessa. Tänä vuonna ei ole ollut yhtään ainoata hyvää planeettakuvaussäätä, ei voi paljon huonommaksi mennä. DP on kyllä ihan kunkku, mutta kyllä se aika rajusti siloittelee kuviaan.

LKE

tapioe

Lainaus käyttäjältä: einari - 18.03.2007, 19:30:06
Itse asiassa polttotasolla kuvatessa Saturnus taitaa tulla pienikokoisempana kennolle kuin okulaarisuurennoksena.
Lisäksi kohteen kokoa voi kelin salliessa säätää isommaksi lisäämällä okulaarin etäisyyttä kennosta.

Mielessä oli enemmänkin kuvaa heikentävien valoa heijastavien linssipintojen määrä. En tiedä minkä tyyppistä okulaaria käytit, mutta parhaassakin tapauksessa eli jos käytössä oli 3 linssinen ortoskooppinen tulisi heijastavia pintoja 6 kappaletta. Neljä linssistä plössl tyyppistä okulaaria käytettäessä valon tiellä olisi 8 heijastavaa pintaa ja uudemmmat laajakulmaiset  okulaarityypit ovat vielä monilinssisempiä. Juuri tuosta syystähän ortoskooppista okulaaria pidetään yleisesti parhaana planneettahavainnoissa. Mutta yhtä kaikki, jos tulokset on noin hyviä, niin kuka välittää!

tapioe
tapio ekholm
Celestron C6-S, SW80 ED, Scopos 66 APO
DSI II Pro, DSI Pro
HEQ5 Pro ja Porta Mount