Horizon 8115

Aloittaja HL, 30.01.2012, 22:11:49

« edellinen - seuraava »

Timo Kuhmonen

jalustan kiikarikäyttöön vaadittava pituus, riippuu myös sinun pituudestasi. Kannattaa otta mitat...
-seisot siten, että katsot suoraan eteenpäin - mitta silmien tasalta
-katsot ylös kiikarilla, silloin mitta myös silmien kohdalta

-> todennäköisesti ei paljon eroa noissa okularien korkeuksissa, olisko noin 10cm. - > näistä saa suuntaa, mille tasolle jalustan keskiputken pään tulee nousta. Eli se ylälaippa....
Siihen päälle tulee kino tms pään korkeus sekä kiikarin kinnikkeen mitta (yleensä kulmarauta tms.). Hissillä oleva keskitolppa, helpommin korkeus säädettävissä. Mutta silloin se vaatii tukevan jalustan. 055 sarjassa ei tietääkseni ole hissiversiota.

Itse käytän 15*70 tähtikiikaria tukevalla jalustalla, isompaa sarjaa kuin 055. Itse en laittaisi pääsääntöisesti 055 sarjan kyytiin 25*100 tai vastaava isoa et painavaa kiikaria (ehkä ainaoastaan satunnaisesti...) Kierre on on yleensä vakio, tuumaisena 3/8 UNC (myös eri merkkien välillä). siinä keskiputkessa...

HL

Kumpikin jalusta on liian lyhyt minulle, mutta olen tottunut sellaiseen Horizonin kanssa.

Kumpi näistä kuitenkin olisi tukevampi?

Entä yhteensopivuus? Giotto (jalusta) + Manfrotto (pää)?


HL

Ja päädyinkin vielä paljon tukevampaan jalustaan...

Oma panokseni keskusteluun olkoon se, että mielestäni Horizon:n jalusta on uskomattoman hyvä hintaisekseen mutta ei kuitenkaan vastaa 250 euron jalustaa ja EI ole riittävän tukeva Helios Quantum-4 25x100 kiikareille.