SQM vs. NELM

Aloittaja Celest1al Sphere, 30.01.2012, 23:02:42

« edellinen - seuraava »

Celest1al Sphere

Moi!

Olen koittanut tässä viimeaikoina tehdä vähän systemaattisempaa kartoitusta rajamagnitudin ja SQM:n lukeman välillä. Olen koostanut havainnoistani graafisen kuvaajan, johon olen sovittanut trendiviivan. Olen tehnyt näitä havaintoja eri puolella Suomea vaihtelevissa olosuhteissa. Tähän olen ympännyt mukaan 31 havaintoa. Laitteenani on ollut SQM-L ja softana Open officen Calc. Ja tältä se sitten näyttää:



Homma on tosiaan vielä kesken, ja tämä on enemmänkin vain tällainen alustava tuloskatsaus, mutta jostainhan se on aloitettava!  :grin:

Raapustin myös pienen jutun blogiini: http://celest1alsphere.wordpress.com/2012/01/30/sqm-vs-nelm-preliminary-results/

/Juha

Never

Tulokset näyttää varsin samalta kuin tuo Wikin "Taustataivastietokanta". Itse pidän jonkinlaisena vakiona SQM-L arvoa 21.00 joka olisi RJM 7.0. Tässähän on tietysti sata muuttuvaa juttua joka pitää ottaa huomioon, mutta ainakin näin pelkistettynä arvona toimii ainakin itselläni. Tosin nykyään pitäisi kyllä saada jo uudet silmälasit taivaan bongailuun. On RJM tullut pahasti alas vuodesta 2008 jolloin oli tuliterät lasit. Laskua on myös tuollut 15 vuoden takaisista RJM arvoista. Vanhuus ei tule yksin  :laugh:

/Jake

Iiro Sairanen

Tässä minun havainnot samasta aiheesta:

Iiro Sairanen
--> http://deepsky.arkku.net <--

Jyri Lehtinen

Onkohan mitään kunnolla kattavia datasettejä taustataivaan kirkkauden ja visuaalisen rajamagnitudin vastaavuudesta julkisesti saatavilla. Rupesi kiinnostamaan, mikä on noiden kahden välinen oikea funktionaalinen vastaavuus. Sikäli kun joskus saan kerättyä omaa dataa, jossa rupeaa näkymään vasteen epälineaarisuus, on tarkoituksena tehdä eri muotoisten mallien keskinäistä vertailua.

Iiro Sairanen

Pitäisi jatkaa omaa projektia hiukan aktiivisemmin. Nyt hämärätaivaan havainnot käsittävät vain muutaman syksyisen illan. Riippuvuushan on jokaiselle havaitsijalle erilainen ja huomaapa siinä nopeasti havaintoja tehdessä, että harjoittelemalla tässäkin saa parempia tuloksia. Samoin datan karttuessa voisi saada eroja eri havaintopaikkojen välillekin.
Iiro Sairanen
--> http://deepsky.arkku.net <--

Jyri Lehtinen

Lienee tosiaan parasta pitää tarkkaa kirjaa havaintojen parametreista (aika, paikka, olosuhteet). Näin voi jälkikäteen vetää ainakin jotain johtopäätöksiä käyrän muotoon vaikuttavista seikoista. Aika lienee näistä tärkein merkitä muistiin, koska sen avulla voi datasta erotella monenmoisiakin muutoksia, mm. uudet lasit.

Make

En ole itse harrastanut rajamagnitudin visuaalista määritystä enkä ole myöskään käyttänyt SQM:ää (harkinnut olen sen hankkimista). Eräs seikka tuli mieleeni näissä vertailuissa: miten huomioidaan pimeällä paikalla yläpilvien vaikutus? Olen itse nähnyt, että taivas voi olla pilkkopimeä, mutta silti ei näy yhtään tähteä.
Markku Kellomäki
Make's Space Station-blogi

Iiro Sairanen

Lainaus käyttäjältä: Make - 02.02.2012, 12:52:11
Eräs seikka tuli mieleeni näissä vertailuissa: miten huomioidaan pimeällä paikalla yläpilvien vaikutus?

Itse olen mitannut pimeimmät tulokset sankassa sumussa, mutta niitä ei tietenkään ole otettu käyrään mukaan. Pidän listaa omista havainnoista Excelissä ja siellä on kommettisarakkeessa mahdolliset huomiot pilvistä yms. poikkeavasta. Täysin pimeällä paikalla voi tosiaankin olla tilanne, että taustataivas on törkeän tumma, mutta tähtiä ei näy nimeksikään. Sama toimii myös päin vastoin esim. Linnunrata ja elänratavalo aiheuttavat kirkkaampia tuloksia. SQM-laitteen kotisivuilla on erilaisia kaavoja, joilla kompensoidaan Linnunrata ja ympäristön lämpötila jne, mutta en ole niitä huomioinut omissa mittauksissa. SQM lukemahan ilmoittaa vain taivaan kirkkauden mittaushetkellä, se ei ota kantaa läpinäkyvyyteen ja seeingiin, jotka vaikuttavat olennaisesti rajamagnitudiin.
Iiro Sairanen
--> http://deepsky.arkku.net <--

timokarhula

#8
Kiinnostavaa lukemista!  Haluaisin vain kertoa pienen seikan Värmland Star Partystä, VSP, lähellä Norjan rajaa, mikä pidettiin kolmisen viikkoa sitten.  En ollut koskaan aikaisemmin havainnut tähtiä Svensk AmatörAstronomisk Förenings johtajan, tunnetun Johan Warellin kanssa.  Hän on vielä  melko nuori (noin 40) mutta erittäin kokennut ja on ammattilainenkin tohtorilakin jälkeen.  :-)  Johan W on haukkasilmä kuten Jaakko, Iiro et al ja on päässyt maagiseen 8.0 magnitudin rajaan La Palmasilta.

Oli miten oli, niin tehtiin vierekkäin rajamagnituudi mittauksia ja päädyimme samaan tulokseen, 7.2 mag paljain silmin, Lysvikistä (näkötestimme teimme noin vain minuutin parin aikana).  Molemmat näimme komeetta Garraddin paljain silmin, joka loisti minun mukaan 6.5 magnitudina Lohikäärmeessä.  Kiva seikka oli että Johan käytti minun omia "over-corrected" silmälaseja testissä, elikkä meillä sattuu olemaan sama määrä dioptrivikaa silmissä!  Hän halusi oitis samat glasit mitä minä käytin.  Mittasin taustaivaan tummuudeksi SQM-L = 21.63, mikä on suunnilleen samaa luokkaa mitä minun vakinaisessa havaintopaikassa Virsbossa parhaimmillaan.

/Timo Karhula

mistral

Katselin 80mm kiikarilla 13.3. Garradia ja oli jo niin himmeä, ettei 7x50 kiikarilla näkynyt kuin aavistuksen omaisesti. 80 millisellä näkyi jo se että oli komeetta, mutta ei yhtään enempää.  80 millinen kuitenkin tuottaa 178x enemmän valoa kuin paljas silmä (oletus 6mm pupilli), joten ihmettelen kyllä timokarhulan suoritusta :shocked:

Never

Lainaus käyttäjältä: mistral - 17.03.2012, 10:54:41
Katselin 80mm kiikarilla 13.3. Garradia ja oli jo niin himmeä, ettei 7x50 kiikarilla näkynyt kuin aavistuksen omaisesti. 80 millisellä näkyi jo se että oli komeetta, mutta ei yhtään enempää.  80 millinen kuitenkin tuottaa 178x enemmän valoa kuin paljas silmä (oletus 6mm pupilli), joten ihmettelen kyllä timokarhulan suoritusta :shocked:

Eikös tuo Timon mainitsema Värmland Star Party ollut viime kuussa jolloin Gerradd oli kirkkaampi?

/Jake

kmu

Lainaus käyttäjältä: Jyri Lehtinen - 01.02.2012, 13:55:55
Onkohan mitään kunnolla kattavia datasettejä taustataivaan kirkkauden ja visuaalisen rajamagnitudin vastaavuudesta julkisesti saatavilla. Rupesi kiinnostamaan, mikä on noiden kahden välinen oikea funktionaalinen vastaavuus. Sikäli kun joskus saan kerättyä omaa dataa, jossa rupeaa näkymään vasteen epälineaarisuus, on tarkoituksena tehdä eri muotoisten mallien keskinäistä vertailua.

Tuolta Unihedronin (SQM:n valmistaja) sivuilta löytyy muutama aiheeseen liittyvä linkki heidän NELM vs. MPSAS kalkulaattorin sivulta. Linkit löytyy alaosasta sivua. Ei muuta kuin tutkimaan: http://unihedron.com/projects/darksky/NELM2BCalc.html
Datasetin koosta en osaa sen paremmin kommentoida, mutta ehkä ainakin suuntaa-antavia laskuja voi noilla suorittaa.

mistral

Lainaus käyttäjältä: Never - 17.03.2012, 11:22:24
Eikös tuo Timon mainitsema Värmland Star Party ollut viime kuussa jolloin Gerradd oli kirkkaampi?

/Jake

Oli viime kuussa ja varmaan siitä johtuu että pystyi näkemään. Minulla on luultavasti myös näkö jonkunverran heikentynyt ja sekin osaltaan vaikuttaa, mutta kuitenkin ihmetyttää Timon suoritus, kun 7x50:lläkään havaintoni oli pelkkä arvaus joka varmistui vasta 80mm:llä. Toinen vertailukohde on Lyyran rengassumu, sen pystyn 80 millisellä näkemään vain syrjäsilmällä, ja jos en etukäteen tietäisi, että on renkaan muotoinen, en tiedostaisi sitä. Onkohan hämäränäössäni vikaa?

Celest1al Sphere

Lainaus käyttäjältä: mistral - 17.03.2012, 14:45:26
Oli viime kuussa ja varmaan siitä johtuu että pystyi näkemään. Minulla on luultavasti myös näkö jonkunverran heikentynyt ja sekin osaltaan vaikuttaa, mutta kuitenkin ihmetyttää Timon suoritus, kun 7x50:lläkään havaintoni oli pelkkä arvaus joka varmistui vasta 80mm:llä. Toinen vertailukohde on Lyyran rengassumu, sen pystyn 80 millisellä näkemään vain syrjäsilmällä, ja jos en etukäteen tietäisi, että on renkaan muotoinen, en tiedostaisi sitä. Onkohan hämäränäössäni vikaa?

Minkälaisissa olosuhteissa olet havaintosi tehnyt? Entä oliko havaintopaikkasi valosaasteinen vai täysin pimeä? Kuinka kauan silmäsi oli ehtinyt adaptoitua pimeään? Ja tosiaan tuo Lyyran rengassumu 7x50 kiikareilla ei ole mikään helppo kohde, mutta näkyy kyllä jos tietää mihin katsoa ja saa kiikarit pidettyä paikallaan, niin ettei kuva tärise ja havaintopaikka on ideaalinen. Minkälainen aparaatti tuo 80mm kiikarisi on? millainen suurennus siinä on?

/Juha
/Juha

timokarhula

Lainaus käyttäjältä: mistral - 17.03.2012, 14:45:26
Oli viime kuussa ja varmaan siitä johtuu että pystyi näkemään. Minulla on luultavasti myös näkö jonkunverran heikentynyt ja sekin osaltaan vaikuttaa, mutta kuitenkin ihmetyttää Timon suoritus, kun 7x50:lläkään havaintoni oli pelkkä arvaus joka varmistui vasta 80mm:llä. Toinen vertailukohde on Lyyran rengassumu, sen pystyn 80 millisellä näkemään vain syrjäsilmällä, ja jos en etukäteen tietäisi, että on renkaan muotoinen, en tiedostaisi sitä. Onkohan hämäränäössäni vikaa?

Tämä Garradd-komeetta on ollut pieni pettymys minulle.  Mutta nyt tuli minun (reilut) 150 havaitsemani visuaalinen komeetta, Bruenjes!

/Timo