Kiinnostavaa lukemista! Haluaisin vain kertoa pienen seikan Värmland Star Partystä, VSP, lähellä Norjan rajaa, mikä pidettiin kolmisen viikkoa sitten. En ollut koskaan aikaisemmin havainnut tähtiä Svensk AmatörAstronomisk Förenings johtajan, tunnetun Johan Warellin kanssa. Hän on vielä melko nuori (noin 40) mutta erittäin kokennut ja on ammattilainenkin tohtorilakin jälkeen. :-) Johan W on haukkasilmä kuten Jaakko, Iiro et al ja on päässyt maagiseen 8.0 magnitudin rajaan La Palmasilta.
Oli miten oli, niin tehtiin vierekkäin rajamagnituudi mittauksia ja päädyimme samaan tulokseen, 7.2 mag paljain silmin, Lysvikistä (näkötestimme teimme noin vain minuutin parin aikana). Molemmat näimme komeetta Garraddin paljain silmin, joka loisti minun mukaan 6.5 magnitudina Lohikäärmeessä. Kiva seikka oli että Johan käytti minun omia "over-corrected" silmälaseja testissä, elikkä meillä sattuu olemaan sama määrä dioptrivikaa silmissä! Hän halusi oitis samat glasit mitä minä käytin. Mittasin taustaivaan tummuudeksi SQM-L = 21.63, mikä on suunnilleen samaa luokkaa mitä minun vakinaisessa havaintopaikassa Virsbossa parhaimmillaan.
/Timo Karhula