Apua kaivataan peliprojektissa

Aloittaja Narvi, 15.03.2007, 22:05:18

« edellinen - seuraava »

Narvi

En ole aivan varma, että onko tämä teksti ihan oikealla paikassa, mutta kaiketi moderaattorit siirtävät tämän tarvittaessa asianmukaiseen palstaan. Liikun näillä keskustelupalstoilla hiukan erilaisesta lähtökohdasta kuin yleensä, mutta ajattelin, että täältä löytyisi alaan perusteellisemmin omistautuneita, joilta voisi irrota muutama neuvo näin asioista tietämättömälle.

Olen mukana tekemässä harrastelijapeliä PC:lle, joka sijoittuu tulevaisuuteen. Pelin idea on lyhykäisyydessä se, että ihmiskunta tekee muuttoa toiseen planeettaan kuitenkin tähtienvälisten matkojen kannalta "alkukantaisilla" laitteilla. Tarkoituksena on asuttaa siis toinen maankaltaiset asuinolot omaava planeetta kaukoavaruudessa. Pohdimme tiimimme kanssa, että peli olisi hyvä sijoittaa ihan oikeaan ympäristöön, joka antaisi siihen lisäsyvyyttä. Tällä hetkellä olemme alustavasti sopineet, että sijoitamme pelimme Mustasilmägalaksiin, joka kaiketi on täällä jokaiselle tuttu. En sitten tiedä, että onko tuo ihan valinnoista järkevin, eli oikeasti asutettavissa, mutta kritiikkiä saa tämän osalta esittää.

Tästä tulenkin mieltäni askarruttavaan aiheeseen eli tähtikartan luomiseen. Minun piti ihan perinteisesti ottaa kynä käteen ja kehittää planeettoja, tähtiä ja muuta sellaista ympäriinsä, kunnes tajusin, että eihän minulla ole mitään hajua avaruudesta. Tällä hetkellä jos tekisin tähtikartan Mustansilmängalaksiin sijoittuen, hakkaisin pelkästään satunnaisesti pisteitä paperin täyteen ja onnittelisin itseäni hyvin tehdystä työstä. Sinällään mitään pikkutarkkaa realismia emme tavoittele, mutta hyvä olisi nyt perusasiat edes olla kunnossa. Eli jos kerta galaksit koostuvat planeetoista, tähdistä ja kaasuista, niin miten ne sijoittuvat toisiinsa nähden. Pyörivätkö planeetat tähtien ympäri meidän aurinkokuntamme tapaan vai voivatko tähdet ja planeetat vain kellua satunnaisesti galaksin sisällä ilman suurempaa yhteyttä toisiin planeettoihin tai tähtiin? Entä onko kyseinen galaksi edes "järkevä" valinta pelin kohteeksi, jos mietitään, että pitäisi löytyä toinen maankaltainen planeetta? Olisin kiitollinen jos joku osaisi valaista minua näiden kysymysten osalta. Vielä viimeiseksi linkki sivustoomme, jossa hieman enemmän infoa pelistämme:

http://www.solidrain.com/fin/project_exodus.html

J-P

Moi
Aika vaikean projektin olette ottaneet. "ihmiskunta tekee muuttoa toiseen planeettaan kuitenkin tähtienvälisten matkojen kannalta "alkukantaisilla" laitteilla. Tarkoituksena on asuttaa siis toinen maankaltaiset asuinolot omaava planeetta kaukoavaruudessa"
Jos mustasilmägalaksin etäisyys meistä on 17milj. valovuotta kestäisi matka sinne "ei alkukantaisella" valonnopeudella liikkuvalla aluksella (jos se olisi mahdollista) tuon 17 milj. vuotta. Omasta galaksistamme voi hyvinkin löytyä 10000 maankaltaista planeettaa. Miksi siis merta edemmäs kalaan?
Perusasioita:
- Planeetat pyörivät keskustähdensä (voi olla useampikin tähti) painovoiman vankeina sen ympäri.
- Tähdet (ja sen planeetat eli aurinkokunnat) pyörivät galaksinsa ympäri.
- Tähdet ja aurinkokunnat ovat kierteisgalaksissa aika litteässä muodostelmassa kierteishaarassa kuten mustasilmägalaksissa: http://fi.wikipedia.org/wiki/Mustasilm%C3%A4galaksi
- Kun katsot kierteisgalaksissa olevalla planeetalla taivaalle on yksi taivaan poikki kulkeva alue rikkaampi tähdistä eli yksi galaksin kierteishaara näkyy. Meillä sitä kutsutaan linnunradan nauhaksi tai milky way. Miten se näkyy riippuu siitä kuinka kaukana se on.
- Mustasilmä galaksin erikoisuus on, että sen ulompi haara pyörii eri suuntaan sisempien suhteen.
Mielikuvitus pelin tekeminen ei tarvitse välttämättä realistista maisemaa: Kuka voi sanoa, ettei tuollaista voi oikeasti olla. Useat kuuluisat tiedemiehet ovat olleet myös innokkaita scifi kirjailijoita mielikuvitus maailmoineen.
J-P

Horus

"mustis" on ihan hyvä valinta siinä missä muutkin, mutta kuten tuossa J-P totesi, niin omassakin galaksissamme voisi olla ihan hyvä kohde. Varsinkin kun oma Galaksimme (huom isolla) tunnetaan nykyään kohtuullisen hyvin, ainakin pääperiaatteiltaa (sauvakierregalaksi, musta-aukko keskellä, pölyn sijoittuminen, tms.). Toki näitä elementtejä voi soveltaa likipitäen mihinkä tahansa saman tyyppiseen galaksiin. Toki olisi mukavaa, jos pelissä olisi jotakin myös tieteellisesti juuti nyt keksittyä tai teorioita joita ollaan juuri nyt pohtimassa. Se voisi mukavasti tuoda jopa ei-tähtitieteestä-tietävälle jotakin uutta pelikokemukseen. Nythän nämä avaruuspelit (Homeworld mukavana poikkeuksena) ovat joko suoria "käännöksiä" maanpinnalle sijoittuvista peleistä tai sitten ne ovat perinteisiä "painottomuudessa" höllyviä pelejä. Mutta mielenkiintoinen projekti varmaan tuo on ja mukavaa, että kyselette myös meiltä apua.
Härkämäen observatorio - Tähtitiedettä Itä-Suomessa
Mars MetNet Mission - Kohti Marsia!
Avaruusinsinööri-blogi - Avaruustekniikkaa ja -tutkimusta

Harri Haukka

Narvi

Kiitoksia kovasti vastauksista. Nämä jo helpottaa huomattavasti asioiden hahmottamista. Itse myös pohdin yhtenä vaihtoehtona oman Linnunratamme käyttöä, mutta päämäärä voisi olla jossain hieman kauempana siellä, vaikkapa toisella puolella omaa galaksiamme (muistaisin lukeneeni jostakin, että meidän aurinkokuntamme sijaitsisi galaksissamme melko reunassa). Mustasilmägalaksissa tai Pahansilmängalaksissa on vain sitä jotain pahaenteistä nimessä, jonka vuoksi se kuulosti sopivalta ehdokkaalta. Lisäksi tuskin tulee yllätyksenä se, että pelissä tullaan hieman myöhemmässä vaiheessa olemaan tekemisissä vieraan älyn kanssa (joka tietenkään pelin alkuvaiheissa ei ole tiedossa). Mutta se mikä tämä vieras äly on ja mitä se haluaa, emme tässä vaiheessa paljasta. Meillä on ollut ehkä isompi houkutus sijoittaa tämä muukalaisrotu ihan toiseen galaksiin kuin omaamme.

Niin ja jos nyt valitsemme kaukaisemman kohteen syystä tai toisesta peliimme, niin tuota matkan taittoa täytyy todellakin miettiä. Olikohan minulla nyt ihan oikeaa tietoa, että avaruuden kaukaisimmat galaksit ovat miljardeja vuosia vanhoja ja niitä tuskin enää juuri tällä hetkellä on olemassa tai ovat ainakin todella vanhoja juuri siitä syystä, koska valolla kestää pitkän aikaa taittaa sieltä tänne asti? Jos kerta esimerkiksi Mustasilmägalaksista kestää valon kulkea 17 miljoonaa vuotta maahan, niin paikka saattaa olla hivenen muuttunut siitä ajasta, kun valon säteet sinkoutuivat sieltä kohti maata. Kuitenkin matkan taittoa olen pohtinut jostain dokumentista näkemälläni tiedemiehen teorialla, jossa muistaakseni avaruutta jollain tavalla "taivutettiin". Tätä voisi havainnollistaa paperilla, jossa oma galaksimme olisi yhdessä reunassa ja kohdepaikka toisessa. Jos todellakin ihmiskunta taittaisi matkan paperin toisesta reunasta toiseen, niin siltä voisi kestää miljoonia vuosia päästä määränpäähän. Tämän sijasta avaruutta taivuttamalla (en muista oikeaa termiä) paperi voitaisiin taivuttaa keskeltä, jolloin sen reunat tulisivat liki toisiaan ja paperin läpi kulkemalla pääsisi taittamaan matkan hyvinkin nopeasti. Ah, näköjään wikipediasta löytyy infoa näistä madonreistä. Tietenkin pelistä tulisi turhankin lyhyt ja ytimekäs, jos koko matkan voisi taittaa vain pienellä hypyllä madonreikään. Sen sijaan homman pitäisi taittaa aina pienillä hypyillä kerrallaan (saisi enemmän toimintaa väliin).

Ganymedes

En tiedä onko tämä mikään hyvä idea, mutta sanonpa kuitenkin.

Jos avaruusalus ajautuisi vahingossa mustaanaukkoon, mutta sitten se paljastuukin madonreiäksi. Kun alus "sinkoutuu" ulos madonreiästä, se onkin ? milj. valovuoden päässä Mustasilmä galaksista.
Yllättäen alus joutuukin asteroidi parveen, mikä vie alusta koko ajan kauemmaksi tms.

Jos peli sijoittuu tulevaisuuteen (esim. 3015), niin silloin varmaan on jo super-moottoreita, joilla pääsee jo 1 milj. valovuoden 5 vuodessa.

Nämä ovat vain teini-ikäisen mielikuvitusta...

Narvi

#5
Aivan mainitsinkin tuolla ensimmäisessä viestissä, että liian ylitarkkaa realismia emme todellakaan tavoittele. Realismia otetaan mukaan vain siinä suhteessa kuin se peliin sopii, niin että mielenkiinto lisääntyy. Mutta ei varmasti ole haitaksi, jos pelissä olisi muutama opettavainenkin puoli.

Narvi

Tuossa tekstissä on kyllä hyviä ehdotuksia AK.L. Nyt kun hommaa miettii tarkemmin, niin joku tämän tyylinen ratkaisu voisi olla ihan asiallinen. Tosin saattaa olla, että ihmiset käyttävät tässä vaiheessa mustaa-aukkoa ihan tarkoituksellisesti hyväksi, koska jopa valonnopeudella matka kestäisi tuhottoman pitkään. Miten paljon galaksi saattaa muuttua tuossa 17 miljoonassa maan vuodessa? Mahtaako se olla suunnilleen samassa tilassa kuin se maasta nähtynä on tällä hetkellä?

-Jarz-

Jos etsitään uutta asutettavaa planeettaa, niin omasta linnunradasta sellaista ensin kannattaisi etsiä koska tiedämme, että täällä on ainakin yksi sellainen jo olemassa. Jos muita asutettavia planeettoja ei omasta galaksistamme löydy, niin ei nitä varmaan löydy muistakaan. Mikäli taas omastamme löytyy asutettavaksi kelpaava planeetta, niin miksi pitäisi mennä sitten johonkin toiseen galaksiin?

Sanotaan, että jostain muutaman tuhannen valovuoden päästä olisi löytynyt täydellinen asutettava planeetta. Matka sinne kestäisi alle valonnopeudella todella kauan, joten joko alus olisi niin valtava, että se olisi tavallaan oma maailmansa, jossa ihmiset eläisivät elämäänsä sukupolvesta toiseen kunnes saavutaan perille. Toinen vaihtoehto olisi, että aluksen matkustajat olisivat syväjäädytettyinä (tai muuten säilöttyinä :)) ja aluksen lentoa valvova tekoäly herättäisi tarpeen tullen jonkin ennalta määritellyn joukon hoitamaan kiperiä tilanteita (kuten elokuvassa "Alien - kahdeksas matkustaja").
Molemmilla tavoilla kuljettaessa voi kehittää monipuolisen juonen kulun matkalle.
Mustasilmägalaksin saa ympättyä mukaan kuvioihin vaikka siten, että jossain kohtaa matkaa tai vaikkapa perille päästessään ihmiset törmäävät vieraaseen sivilisaatioon joka on jollain hyper-super-teknologian avulla tai madonreiän kautta tullut tänne Mustasilmägalaksista.

Tuossa olisi riitävästi toden tuntua, mutta kuitenkin aika vapaat kädet keksiä erilaisia sattumia matkan varrelle. Pelissä voisi myös hyödyntää jo löydettyjä luonnon ihmeitä, kuten supernovia, novia, magnetareja, neutronitähtiä, mustia-aukkoja tai vaikka tiheitä tähtijoukkoja joiden keskeltä voisi löytyä vaikka uudenlaisia tähtiä ja ties mitä ihmeellisyyksiä.

LainaaMiten paljon galaksi saattaa muuttua tuossa 17 miljoonassa maan vuodessa? Mahtaako se olla suunnilleen samassa tilassa kuin se maasta nähtynä on tällä hetkellä?

Jos mietitään miten paljon oma galaksimme on 17 miljoonassa vuodessa muuttunut, niin aika samalta varmaan se näyttää tällä hetkelläkin. Tosin se on pyörinyt massakeskipisteensä ympäri 17 miljoonan vuoden ajan, joten asento on varmaan erilainen kuin nyt nähty :).

JM
Jari
CPC 800 XLT - Skylux 70/700 - Pentax K10D - QHY5 - Atik 314L+

Poro

Heitän oman lusikkani tähänkin nurkkaan. Eli kannattaa varmaan lähteä rakentamaan galaksin vaihtoa syy-seuraus menetelmällä niin siihen saadaan vulkaanien logiikkaa mukaan.
Eli tässä yks skene; supernova räjähtämässä maan naapurissa jonka säteily tuhoaa kaiken elämän eli täytyy lähteä. Räjähdyksen aiheuttamat gravitaatio "aallot" avaavat madonreiän mustis galaksiin, yksisuuntainen matka, ei paluu mahdollisuutta. Tähtitieteilijät tietävät madonreiän toisessa päässä olevan asuttamaton maan kaltainen planeetta, ainakin oli asuttamaton 17 milj. v sitten?
Asuminen maapallolla on kallista, mutta sisältyyhän siihen matka auringon ympäri.
S-W Star Adventurer, Nikon D750, Celestron telephoto SCT 750 mm f/6, samyang 135 f/2, sigma 24 mm f/1.4
Juha Raitio

Narvi

Muistan nuorena poikana, kun väsäsin amigalla jotain peliä, jossa supernovan takia ihmiset joutuivat etsimään asuinsijaa muualta. Pelimme idea oikeastaan lähtikin juuri tästä lapsuuden aikaisesta tuotoksesta. Olemme kuitenkin hiukan kyynisempiä ja rakentaneet alkutarinan valmiiksi jo kuukausia sitten. Tarinan mukaan ihmiset yksinkertaisesti välinpitämättömyytensä vuoksi pilaavat maapallon käyttökelvottomaksi. Teema sinällään sopii hyvin juuri tähän aikaan, koska ympäristökysymykset ovat viimeisen muutaman kuukauden aikana tulleet hyvin paljon esille. Pelimme tulee olemaan seikkailu / toimintapainotteinen ja itse pelaaja suorittaa tehtäviä omassa pienemmässä aluksessaan, joiden varassa koko matkan onnistuminen suurelta osin on. Hyvin tyypillisiä tehtäviä on erilaisten mineraalien ja raaka-aineiden hankkiminen asteroideista, planeetoista, yms. Näiden lisäksi tarinaa kuljettaa eteenpäin eräänlaiset juonelliset tehtävät. Olemme nämä päätehtävät kehittäneet pelidokumenttiin, jotka myös tulevat muodostamaan pelin demovaiheen. Demovaihe on melko lineaarinen etenemiseltään, mutta tämän jälkeen on tarkoitus panostaa enemmän peliä vapaampaan suuntaan. Näillä näkymin pelillä voi olla kolme erilaista loppua riippuen pelaajan toimista.

Mustasilmägalaksi sinällään ei olisi mikään pakollinen kohde pelille, mutta se että paikka on periaatteessa täysin kartoittamatonta ja lähes tuntematonta antaa enemmän "taiteilijan" vapauksia meidän ryhmälle lisäillä paikkaan yhtä ja toista, jotka muuten voisivat tuntua vähemmän sopivilta. Taiteilusta puheen ollen vielä, joudun vastaamaan pelimme 2D-grafiikasta, joista yksi osa-alue on nuo taustakuvien luominen. Miltä arvelette Mustasilmägalaksin näyttävän suhteessa meidän Linnunrataamme sen sisältä katsottuna? Linnunradastahan taitaa ainoastaan näkyä tuollainen hieman paksumpi "tähtien juova"? Onko avaruus toisesta galaksissa katsottuna kovinkin paljon erilainen?

Jarzilla on kyllä viestissä hyvä pointti noissa luonnonihmeissä. Supernovat, novat ja muut ihmetykset voisi hyvinkin tuoda pelaajalle esille jossain mielenkiintoisessa kontekstissa.