TAL-2M Jalustan kallistus

Aloittaja Lithos, 18.04.2020, 13:15:48

« edellinen - seuraava »

Lithos

Hei kaikille, 

Minulle siunautui käytettynä TAL-2M F/8 newton joka tuntuu jalustaltaan ja muutenkin olevan varsin loistava, ja jopa seurantamoottori tuntuu pelaavan hyvin APM:n kvartsikontrollereineen jotka alkuperäinen omistaja on siihen joskus laittanut. (tosin kunhan saan laskettua rattaiden hampaat korvannen synkronimoottorin jossain vaiheessa askelmoottorilla.) Ongelmani on se, että en saa jalustan rekstaskensio akselia säädettyä mitenkään tänne Pudasjärvelle sopivaan 65.38 asteen tienoille. Ongelma on siinä että RA moottori yksikkö ottaa kiinni jalustatolppaan jo noin 59 ... 60 asteen kohdalla.

Kyseessä on tyypillinen TAL tolppajalusta kolmella jalalla ja massiivisella metallitolpalla joten mietin että olisiko parempi tehdä korokepalat kahden jalan alle jotta kulma muuttu, vaiko teettää koneistamolla keskiputki joka olisi valmiiksi sopivassa kulmassa (minulla ei ole aavistustakaan paljonko moinen operaatio maksaisi.) Jalusta on sen verran tukeva ja hyvä että missään tapauksessa en haluais sitä heittää hukkaan joten kysynkin onko kokeneemmilla ideoita siitä, miten tätä tilannetta voisi lähteä järkevimmin korjaamaan. Tarvitsisin noin kuuden asteen kallistuksen jotta säätövaraa olisi tarpeeksi. Minä en ole insinööri joten en ole varma kuinka negatiivisesti pelkkä eteläpuolen jalkojen korottaminen tarvittavalla määrällä heikentäisi putken vakautta.

Pistän liitteeksi vielä kuvan ongelmakohdasta.

- Mika
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro