EQ6 Pro huolto.

Aloittaja TsH, 12.03.2007, 20:23:00

« edellinen - seuraava »

TsH

Oli tuossa viikonloppuna hieman luppoaikaa, joten päätettiin ottaa kaverin kanssa EQ6 atomeiksi rasvojen vaihtoa varten.
Lopputulos oli kyllä erittäin kiitettävä, ja operaatioon löytyy nyt ohjeet täältä:

http://tahtisuo.ath.cx/rotator/eq6/index.html

Kommentteija odotellessa...  :)

xpro

Huippu kuvat, Huippu ohjeet!
TMB 80/480
Canon 40D
Powermate 2x
Powermate 4x

TsH

Kiitokset! Ilmeisesti urakka kannatti.
Päivitin tänään vielä ohjeita, ja lisäsin pari uutta kuvaa tuohon tuntiakselin purkuun. Jäivät tohinassa ottamatta.

Jarska

Ohjeet kadonneet...löytyykö nämä vielä jostain?.

terv.Jari Ylioja

Timpe

Internet Archieve osaa kaivaa alkuperäissivun tekstit esiin: (valitettavasti kuvat hukassa)
http://web.archive.org/web/*/http://tahtisuo.ath.cx/rotator/eq6/index.html

Googlen välimuistista löytyi tämä: (voi vaatia uuden haun G:n välimuistista syöttämällä hakukenttään "EQ6 Pro - Purku ja rasvojen vaihto", linkissä Operalla tehty haku)
http://64.233.183.104/search?q=cache:WBSTzMxsoXsJ:tahtisuo.ath.cx/rotator/eq6/index.html+%22EQ6+Pro+-+Purku+ja+rasvojen+vaihto%22&hl=fi&ct=clnk&cd=1&client=opera

Kolmas tapa on kaivaa sama tieto muualta netistä: (parempi kuin tuo haettu sivusto)
http://www.beevo.com/rework.htm

Tässä vielä pienempi viritys EQ6:lle:
http://timsastroblog.blogspot.com/2007/04/little-tune-up-for-eq6.html
- Timo Inkinen

Jarska

Kiitos Timpe.

Terv.Jari Ylioja

TsH

Nyt toimii taas alkuperäinenkin sivu. Palvelin oli "lomalla" muuton aikana.

Timo Kantola

#7
"Puhdistusaineeksi suosituksena on normaali polttoöljy, tai dieseli"

Myös tavallinen grillihiilen sytytysneste on erinomainen rasvan ja vaseliinin poistoaine - eikä pahemmin haise... ja sitä saa kätevästi litran pulloissa.
Timo Kantola

Timpe

Tämä päivä meni aika tarkkaan EQ6:n kanssa, kun tein tuolle jalustalle rasvojen tarkistusta ja lisäystä (purkamalla EQ6:n atomeiksi ja kasaten takaisin). Lopputestauksessa on vielä pieni ongelma DEC-akselin kanssa, jossa on itsepäistä klappia. Yritin selvittää tätä mm. tämän sivun avulla, mutta sitten illan vanhetessa päätin kysyä neuvoa täältä.

Ensiksi pätkä tuolta sivulta: (virhemahdollisuus #1)
The object here is to find the sweet Spot between backlash and motor stall (what you saw in the video above). Backlash is "play" in the gears which you can feel by trying to rotate the axis with your hands while it is locked. If it wiggles back and forth - that's backlash. There's only a tiny Spot between no backlash and motor stall, and it takes time to find. The gears must be checked across the full range of motion. They may seem fine at one point, then the motor might stall as you slew the axis around. Each time the set screws are tweaked, the adjustments are very tiny - just 1/8 of a turn or less.

Liitekuva kertoo ongelman sijainnin.
Jalustassa on deklinaatioakselin klappia kun heilutan kaukoputkea sivuttain (vasen-oikea), mutta klappi katoaa kun yritän löytää sitä samasta akselista ylös-alas suunnasta. Liiikeen suuruus on sellainen pieni, vajaan millin "klonks-kloks", jonka kyllä huomaa kun deklinaatioakseli on lukittuna (lukitus avattuna tämä on vaikeampi havaita).
Oma diagnoosi viittaa tähän backlash-ongelmaan eli tällöin matopyörä olisi vielä liian kaukana hammasrattaasta, mutta ovatko muut samaa mieltä? Tuon linkin kirjoittaja on harmillisen oikeassa sanoessaan, että backlash-klapin ja moottori-jumin välillä on pienen pieni ero (dec-moottorin parkua on tullut kuunneltua muutamaan otteeseen tänä iltana, mutta rec-tuntiakselin säätö taisi mennä vahingossa kohdalleen  :P).
- Timo Inkinen

Timpe

Vastaan itselleni, kun tuo ongelma selvisi hyvin nukutun yön jälkeen. Deklinaatioakselin klappi tuli tuosta liiallisesta matopyörän ja hammasrattaan etäisyydestä, joka salli akseliin sivuttais-, muttei pystysuuntaista liikettä. Ihan loogista siis tuon vian oireiden perusteella. Matopyörän etäisyyden säätö on näemmä varsin tarkkaa puuhaa ja tuossa joutuu ilmeisesti sallimaan ihan pienen toleranssin osien sovituksessa toisiinsa, jotta kierteen kontakti on "sopivan tiukka" jalustan/hammasrattaiston kaikissa asennoissa. No, pääasia että tuo tuli kuntoon ja jalusta on nyt entistä notkeampi käytössä. :)
- Timo Inkinen

mickut

Komeetan molemmat EQ6-jalustat on nyt huollettu ja uudet altitudi-kynnet asennettu.
Toisessa jalustassa oli kummallisia, suuria seurantahypäyksiä ja sen molemmista matoruuveista löytyi pari terävää osumajälkeä. Hienojauhoisella timanttiviilalla pursot sai poistettua toivottavasti pahemmin ruuvin muotoa muuttamatta.

Vanhat rasvat vaihtuivat uusiin, ronksuvat laakerit vaihtuivat ehjiin ja osiakaan ei jäänyt juurikaan yli. Yksi asetusruuvi jäi pyörimään laatikon pohjalle, mutta se saattoi olla siellä jo aloittaessa. Harsokorentoja (edesmenneitä) löytyi mielenkiintoisista paikoista.

-Antti

Muutama kuva operaation satunnaisista vaiheista:

Syöty kynsi


Kynnen ruuvireikien kierteistystä


Toinen kynsi jyrsimessä



Kynsi asennettuna


Toisen jalusta kynsiasennus


Valmis jalusta ja ylijäämää