Havaintopaikat Oulun seudulla

Aloittaja lazy_ferret, 06.12.2011, 09:53:50

« edellinen - seuraava »

lazy_ferret

Ihan mielenkiinnosta kyselisin, että missäs päin oulua käytte katselemassa ?
Itselläni on tällä hetkellä tyytyminen peltolan ja värtön alueeseen, jossa valosaastetta on rutkasti ilmassa.

Nykyisin on C8 käytössä ja se säilyy, mutta toisen isomman kaukoputken hankintaa olen miettinyt.
Mistäs päin löytyy lähimmät alueet, jonne isomman dobsonin kanssa pitää/kannattaa mennä ?
Pasi Kaikkonen, Oulu

absent

Vaikka kesäkuussa mennään niin tulevaa kautta ajatellen otsikon aihe kiinnostaisi minuakin ...

Kaakkurin alue runsaine valosaasteineen on ollut toistaiseksi oma katselualueeni. Pimeämpään pitäisi päästä, joten itsekin kaipailisin muilta lähialueen tähtiharrastajilta vinkkejä.

J-P

Oulun lähellä löytyy pimeää Hailuodosta, mereltä päin ei pahemmin valot kajasta. Ei tietystikkään ole pimeää Majaniemessä ja muissa paikoissa, jossa asutusta. Alueella on hyvä metsätieverkko.

J-P

kvu

Lainaus käyttäjältä: J-P - 01.06.2012, 12:16:25
Oulun lähellä löytyy pimeää Hailuodosta, mereltä päin ei pahemmin valot kajasta. Ei tietystikkään ole pimeää Majaniemessä ja muissa paikoissa, jossa asutusta. Alueella on hyvä metsätieverkko.

Hailuodossa on aika kivasti pimeää, mutta siellä on "pieniä" rajoitteita saarelle pääsyn (ja varsinkin poispääsyn) suhteen, kun lautta ei kulje yöllä. Toki tämä ei haittaa silloin, kun jäätie on käytössä.

Itse olen käynyt Oulun Arktoksen Paavolan tornilla. Siellä on hyviä betonialustoja pihalla omille putkillekin.