ISS Auringon edessä 9.11.

Aloittaja Lauri Kangas, 02.12.2011, 14:04:57

« edellinen - seuraava »

Timo Kuhmonen

Ilmoittauduin minäkin mukaan, CalSky palveluun - ISS aurinko / kuun edestä kulkujen osalta. Laurille yksi kysymys, miten kauan aikaa ennen H-hetkeä se sähköposti häly tuli perille ?

Tästä oli lyhyt juttu myös uusimmassa T&A lehdessä. Siellä oli muistaakseni mainittu kännykän kellonajan synkronoimisesta GPS:n avulla. Kokeilin mielenkiinnosta vertailla aikaleimaa oman N8 kännyn sekä Garmin GPS kanssa.
Useammat kännykät nykyään synkronoi oman kellonsa matkapuhelinverkosta tulevaan kellotietoon (silloin kun kännykkä kirjautuu verkkoon). Matkapuhelinkeskuksella on mahdollista saada ulkoinen tieto kellonajasta, esim GPS kautta. 100% varma en voi olla, miten kaupallisilla operaattoreilla toteutus on (olettaisin, että GPS pohjaisen systeemin ovat toteuttaneet)

Vertailussani aikaleimat oli hyvin kohdallaan. Korkeintaan puolen sekunnin luokkaa oli aikaero (karkeasti arvioituna), kun minuuttilukema vaihtui. Tällä ei liene merkitystä käytännön kannalta... Kunhan vain ajoittaa sarjatulen tioetyn aikaa ennen laskettua ohitusta - ja huolehtii ettei digijärkkärin tapauksessa puskurimuisti tule täyteen juuri sillä hetkellä kun kohde kulkee auringon tai kuun edestä.

Timo Kuhmonen

Lainaus käyttäjältä: Lauri Kangas - 02.12.2011, 15:39:03
Suomessa on kätevää kun kesäisin täysikuu on matalalla etelässä ja aurinko puolestaan talvisin. Kuun ylikulkua voi siis metsästellä tuossa puolen vuoden päästä.
Minulle tuli vajaa viikko sitten häly CalSky palvelusta. Sen mukaan ISS meni kuun yli 18.3.2012 klo 07:13:02 (eilen uusintalaskennan mukaan klo 07:12:57) - ja olisi ollut Espoossa näkyvissä mikäli keli selkeä. Minkä päivän ohitusta sinä tarkoitit ?

kokeilin kuitenkin, kuinka pitkän kuvasarjan (6 kuvaa/s) saisi Nikon D200:lla - puskurimuisti tuli täyteen jo vajaassa 5s aikana. Turhan lyhyt aika.... Sen jälkeen kuvanopeus hidastuu noin yhteen kuvaan per sekunti. Katolla olisi ollut minulla korkea havaintopaikka, mutta C8 putkea ei saa kuvaushollille - metalliaita tiellä...

Visuaalihavaintoja en tehnyt kohteesta, nukuin aamulla pitempään.

Jutte

"Minulle tuli vajaa viikko sitten häly CalSky palvelusta. Sen mukaan ISS meni kuun yli 18.3.2012 klo 07:13:02 (eilen uusintalaskennan mukaan klo 07:12:57)"

Saattoi mennäkin, mutta Kuun vaihe oli tuolloin niin pieni, että sen kuvaaminen oli jo lähes toivotonta. Oman kokemukseni perusteella syksy (syys-marraskuu) on onnistumiselle parasta aikaa= ISS näkyvillä iltataivaalla ja täysiKuu lähes etelässä. Tämä yhdistelmä toteutuu tosi harvoin niin, että ISS kulkisi tarkalleen Kuun kiekon läpi. Etelä-Suomessa on tuolloin parhaat mahdollisuudet onnistua ja silloinkin voi olla syytä lähteä parhaan paikan perään kuin lintubongari;) Jos asia olisi helppo olisi joku siinä jo Suomessa onnistunut.
Korjatkaa toki jos olen väärässä.
J-P
J-P Teitto