IC 5068

Aloittaja mickut, 27.10.2012, 17:11:51

« edellinen - seuraava »

mickut

Tästä P-A:n ja Pelikaanin "alla" olevasta kohteesta ei näytä olevan foorumilla kuin pari satunnaista mainintaa, eikä nytkään mahtunut kerralla yhteen ruutuun. 3*20min Ha kevyen yläpilven läpi antoi kuitenkin osviittaa varsin mukavasta pimeiden sumujen juovittamasta emissiokohteesta.


IC5068 H alpha

-Antti

Jyri Lehtinen

Tämä on hieno sumu. Havaitsin sitä itse visuaalisesti pari viikkoa sitten 10cm linssiputkella ja 3°50' kentällä. Selvimmin sumusta näkyi sen läntisin osa, joka näkyy Mickutin kuvassa vain puolittain yläoikealla. Se on aavistuksen kirkkaampi kuin tuossa kuvassa keskellä oleva sumulaikku eikä sisällä kirkkaampia tähtiä, joten se on helpompi erottaa tähtien ympärillä näkyvästä hajavalosta. Nämä kaksi laikkua ovat selkeästi sumun helpoimmat osat. Lähteen näistä on vielä kaksi laikkua, jotka ovat huomattavasti hankalampia visuaalisesti. Läntisemmän niistä näin itse vain vaivoin ja itäisintä en lainkaan.

Tein havainnon La Palmalla 6.9 rajamagnitudin taivaan alla, mutta sumua kannattaa ehdottomasti kokeilla Suomestakin käsin, jos vain saa putkestaan järkevästi irti tarpeeksi laajan näkönentän. Noin 2° näkönenttä 7mm lähtöpupillilla lienee lähellä parasta mahdollista asetelmaa sumun näkemiselle. Suodin on ainakin pienemmille putkille pakollinen lisäke. Itse käytin havaintoon H-beta suodinta, mutta O-III olisi varmaan myös toiminut. Havaintoa tehdessäni vain ajattelin, että himmeä sumu kaipaa automaattisesti H-betaa.

Alla on piirrosta havainnostani. Pelikaanin ja varsinkin Pohjois-Amerikan eteläosat ovat vain kaavamaisia, koska en kiinnittänyt niihin oikeastaan mitään huomiota havaintoa tehdessäni.



Tämän sumun jälkeen olen havainnut lähestulkoon kaikki alueet Pohjois-Amerikka-sumun ympäristössä. Sen pohjoisreunan pimeisiin sumuihin voisi vielä joskus palata.

Timpe

Mielenkiintoinen alue kuvassa Mickutilta :smiley:
Tuolta Flickr:n kuvauksesta löytyi "Field size :1.50 x 1.12 degrees" tieto kuva-alasta, mutta mikä optiikka oli tässä käytössä kuvausputkena (mainitsit panoraaman)?
- Timo Inkinen

mickut

Tuo on kuvattu WO FLT-110:llä + 0.8 redulla ja kuva on itseasiassa hieman cropattu tyhmyyksistä johtuen. Tuolla kuvakentän koolla siitä pitäisi ottaa hieman toisessa asennossa kahden ruudun panoraama ollakseen kauniimmin asemoituna.

-A