HP Elitebook latausongelma ja ratkaisu

Aloittaja Kuulapaa, 14.08.2013, 21:45:22

« edellinen - seuraava »

Kuulapaa

Olen päättänyt päivittää seurantaläppärini tulevalle kaudelle. Vanha IBM levykorruptioongelmineen (siinä siis oikein IBM:n logokin) joutaa lepoon ja tilalle tulee HP:n Elitebook 6930P. Kyseessä on siis vanha työkone.

Valitettavasti vaihdos ei käynytkään niin helposti kuin olin ajatellut. Vanhaan ibariin riitti kun DC-liittimellä antoi suurin piirtein oikean jännitteen, mutta HP:llä asia ei olekaan enää niin. Liitin pitääkin sisällään ns. ID/sense-pinnin, jonka tehtävänä luultavasti kertoa koneelle, että kyseessä on HP:n virallinen laturi. Ilman pinnin antamaa oikeaa signaalia kone alikellottaa itsensä voimakkaasti ja käyttö tahmaa pahasti. Kone ei lataa mutta latauksen saa pienellä juonella käyntiin ja virta on tuolloin 800mA, jolla kone pysyy juuri ja juuri käynnissä. Melkoisen virtapihi siis, mutta ei sillä kyllä paljoa mitään teekään. Pinnin jännite ei voi olla liian pieni eikä suuri. Huvittavaa on, että pelkällä akulla käyttö on paljon jouhevampaa kuin väärällä ID-jännitteellä.

Eli jos haluat saada HP:n Elitebookin toimimaan omasta virtalähteestäsi niin joudut rakentamaan jännitteenjakajan ja syöttämään keskellä olevalle ID-pinnille noin 6V jänniteen. Yksinkertaisimmillaan tämä toimii 10 kOhm ja 4,7 kOhm vastuksilla. Valitsin varmuuden vuoksi hyllystä näin suuret vastukset sillä minua ei huvittanut ajatus vahingossa kärähtäneestä latauspiiristä.


Kone vakuttaisi toimivan nyt niin kuin pitääkin mutta tuleva kausi näyttää miten sen kanssa käy.

Kun itse tekee niin saa sellaisen kun tulee.
http://www.kuulapaa.com/

Timo Kuhmonen

Tuollaiset ratkaisut, joskus tekee omien latausviritysten käytön hankalammaksi. Omassa työläppärissä (HP 8540w) on vastaava liitin. Suoraan liittimenstä mitattuna, kun laturi ei ole kytketty PC:hen, tulee eri tuloksia.

Mitatut: keskipinni +19.8V, sisäholkki +20.0V DC. Alkuperäisessä laturissa on lukema "output +19V DC"