Ezcap/QHY8L

Aloittaja Markku Forsman, 08.11.2011, 08:53:00

« edellinen - seuraava »

Markku Forsman

Viikonlopuksi saapui uusi kamera, QHY8L. Sen kanssa valmistaja suosittelee käytettäväksi Ezcap ohjelmaa. Mistään vain en ole löytänyt käyttöohjetta tuohon ohjelmaan. Onko joku sellaisen jostain löytänyt tai osaisiko joku antaa neuvoja sen asetuksien ja käytön suhteen.


JuhaK

QHY:n foorumilta löytyy aika paljon tietoa. Manuaalia en kyllä muista sielläkään nähneeni...

ASCOM-ajurit toimivat myös ongelmitta (ainakin QHY9:n kanssa) joten voit käyttää melkeinpä minkä kuvaussoftan kanssa haluat.
Juha K

MesuMount#2
SBIG STL-11000XM
14" Newton
APM 80/500
Atik314e
http://kepastro.blogspot.com/

einari

Nebulosity-ohjelman pitäisi toimia ainakin QHY8 ja QHY8Pro:n kanssa ja ilmeisesti myös tuon L-version kanssa.
http://qhyccd.com/ccdbbs/index.php?PHPSESSID=5d2a63b2dcaae574c75d62f14431dce6&topic=2830.0

Siihen on ainakin ohjetta saatavilla.
http://www.stark-labs.com/nebulosity.html
___
Tapio

Markku Forsman

Tuolta QHY foorumilta olen koittanut tieto etsiä, mutta ei sieltäkään ole ohjekirjaa silmiin sattunut. Kokeilemalla tietty pääsee aina eteenpäin, mutta jos sattuu foorumilla olemaan joku joka on Ezcap ohjelmaa käyttänyt niin olisi kiva jos saisi vinkkejä mitä tulee huomioida kun alkaa ensimmäisen kerran taivaalta kohteita kuvaamaan.

J-P

Hei,

En ole kovin paljon edes kokeillut ko. softaa mutta muistaakseni se ei ollut mikään hankala käyttää.
Kuten tuolla jo mainittiin, ASCOM-ajureilla kameraa voi ohjata muillakin ohjelmilla, jos ASCOM-tuki löytyy.

Pidä huoli, ettet ole eka kertaa kokeilemassa kameralla ja softalla kuvaamista yötaivaan alla. Paljon helpompaa on opetella säädöt ja
asetukset päivänvalossa, vaikka napsimalla kuvia huoneesta. Jos ei löydy sopivaa obiskaa, niin tee neulanreikäkamera foliosta...

J-P

Markku Forsman

Hei J-P,

Kyllä olen kokeillut päiväsaikaan kameraa Celestronin 8" SC putken perässä, samoin sovitteen kanssa Sigman 100-300/F4 linssin kanssa ja kokeilujen jälkeen kuvaa alkoi näytölle ilmaantua  :azn:

On vain niin hakusessa mitä pitäisi huomioida ja millaisia asetuksia ensimmäisenä "tähtitaivas" kokeiluiltana kannattaisi käyttää tuon Ezcap ohjelman kanssa. Kokemusta kun ei ole kuin digijärkkärikuvaamisesta entuudestaan.

J-P

Gain ja offset arvot tulee asettaa niin, että kumpikaan pää ei leikkaudu... eli "jää vajaaksi"
Kerran asetettuna arvoihin ei tarvitse/pidä koskaan koskea. (Huom esim. MaximDL käyttää eri numeroavaruutta näistä arvoista)

Oikean gainin löydät kun säädät sen niin, että kirkkaalla valolla kenno tuylee juuri täyteen, eikä jää vajaaksi, eli siis kaikki pikselit saavuttavat maksimiarvonsa.
Liian iso gain syö kennon dynaamista aluetta.
Offset säädetään kuvaamalla pimeäruutu lyhyellä valotusajalla = Bias tai Offset.
Pikseliarvon tulee olla luokkaa 500-1000, kun maksimi on ~65000. Jios ofset on liian alhainen, kuva leikkautuu tummasta päästä, jos liian iso, dynamiikka leikkautuu.

Valotusajat määräytyvät olosuhteiden, seurannan, optiikan ja filtterien mukaan.


J-P

Markku Forsman


Kiitos avusta J-P!

Nurinniska Observatory

Kerrothan Markku sitten kokemuksiasi tänne foorumille uudesta kamerastasi. Erityisesti kiinnostaisi miltä näyttää pimeäruutu 20-30 minuutin valotuksella.
Tero Hirvikoski, pääobservaattori
Nurinniskan observatorio
Verttuu, Kankaanpää
http://www.astrobin.com/users/Nurinniska/

Markku Forsman

Eikös tämä ole sellainen kamera millä ei darkkeja tarvitse enää ottaa  :wink:

Asiasta tietämätön kun olen niin täytyy kysyä, mitä tuosta 20-30 minuuutin darkista pystyy havaitsemaan?

Nurinniska Observatory

Lainaus käyttäjältä: Markku Forsman - 09.11.2011, 08:16:12
Eikös tämä ole sellainen kamera millä ei darkkeja tarvitse enää ottaa  :wink:

Näin olen kuullut, mutta en usko ennenkuin näen :)

Lainaa
Asiasta tietämätön kun olen niin täytyy kysyä, mitä tuosta 20-30 minuuutin darkista pystyy havaitsemaan?

Lähinnä minua huolettaa QHY8L-mallin ICX413-kennon lukutavasta tuleva "amp glow" jota ICX453-kennossa (QHY8, QHY8pro) ei ole. Pimeäruudusta sen vaikutuksen näkisi aika hyvin. Olen huolissani siksi, että olen hankkimassa itselleni tähtikameraa todennäköisesti QHY:n mallistosta. Jos tuo QHY8L on OK, hankin ilman muuta sen.

Tero Hirvikoski, pääobservaattori
Nurinniskan observatorio
Verttuu, Kankaanpää
http://www.astrobin.com/users/Nurinniska/

Markku Forsman

No-niin...

Ja vielä iso kiitos ja kumarrus J-P:lle vinkistä. Minulla ei ollut digijärkkärin jälkeen hajuakaan Gain ja Offset arvoista. Alla tämänpäivän testauksen tuloksia.

- Celeston 8" SC. Offset 119 (arvolla 832) Gain 53 (arvolla 63793)
- Celestron 8" SC + polttovälinlyhentäjä. Offset 119 (arvolla 831) Gain 41 (arvolla 64279)

- Sigma 100-300/F4 EX APO. Offset 119 (arvolla 829) Gain 25 (arvolla 63489)
- Sigma 100-300/F4 EX APO + 1.4 telejatke. Offset 119 (arvolla 830) Gain 53 (arvolla 63974)

Luppupäätelmäksi tuli, Offset pysyy samana, mutta putken tai polttovälin (valovoimaisuuden) mukaan muuttuu aina Gain arvo. Tämä oli minulle ex digijärkkärimiehelle uutta, mutta todella tärkeä tieto.

J-P voisi vielä varmentaa olenko käsittänyt asian oikein ja onko luvuissani mitään tolkkua. Gain arvon säätämiseen käytin ComicMasterin Led valopöytää.

Jos olen oikeilla jäljillä pitää vielä tehdä vastaavanlainen mittaus Sky-Watcherin ED80 linssiputkelle.

J-P

Gain ja Offset ovat aina samat, optiikasta riippumatta. Voit asettaa ne ihan ilman mitään optiikkaa, altistamalla kenno pimeälle tai valolle kenno avoimena tai foliolla peitettynä, sitten ne voi unohtaa. Tämä pätee kaikille kameroille, joissa voi säätää em. arvot, muissa ne on tehdasasetettu. Kyseiset arvot ovat kamerakohtaisia, pienistä eroavaisuuksista johtuen.

Darkkeja ei tarvita, kyseessä ei ole uskon asia, vaan ihan matematiikkaa. Kennon kohina on niin alhainen jäähdytettynä, että darkit lisäävät kohinaa. Yhden darkin voit ottaa "Bad pixel map" tekemistä varten... Sitäkään ei tarvi, kun seurannan ditheröi kunnolla, jolloin sigma clipping, tai vastaava algoritmi hävittää kuumat pikselit.


J-P

Markku Forsman


Kiitos J-P. Eli metsään meni ensiyrittämällä :wink:


Markku Forsman

Uusi mittaus tehty Offset sama, eli 119

Gain 5. Tämä tuntuu hirmu pieneltä, (säätöalue on 0-63) mittasin useaan kertaan ilman putkea, eli suoraan kennolla. Koitin läppärin valkoista taustaa, luonnonvaloa... Aina oltiin haarukassa 5-7.