Epämääräisiä kiikarien kaupustelijoita liikkeellä ?

Aloittaja Timo Kuhmonen, 19.02.2010, 20:12:09

« edellinen - seuraava »

Timo Kuhmonen

Mitenkähän yleistä mahtaa olla nykyään ? Viimeksi törmäsin tähän epämääräiseen kaupustelijaan tämän viikon keskiviikkona...

Homma meni suunnilleen siten, että yhden lähimarketin pihalla (Espoossa) huomasin ostosreisullani yhden mieshenkilön. En ole aivan varma oliko Suomen kansalainen, vai muualta tullut. Hieman syrjempää hetken aikaa hänen touhujaan tarkkailin. Homma etenii siten, että yleensä kaupusteliuja etsii (=aktiivisesti) kauppakeskuksen läheltä joko yhden hengen tai useamman ryhmän. Sitten menee luokseen, ja juttelee jotakin. Hetken päästä kaivaa laukusta esille kiikarikotelon. Näyttää "potentiaaliselle" asiakkaalle vilauksen kiikarista. Mitään myyntikojua en kaupan lähellä nähnyt, jossa kyseinen henkilö olisi tavaraa myynyt.

Minulla on aika vahva tuntuma, että tuollainen henkilö / tapa kaupata - on puhdasta huijarien toimintaa. Itse ainakin ymmärrän olla ostamatta mitään optiikkaa "satunnaiselta" kauppiaalta. Hankalin homma näissä on - jos kaupustelija tapaa jonkin liian sinisilmäisen henkilön - joka päätyy ostaamaan kyseinen kaupatun tavaran.

Itse en pystyisi edes sanomaan, onko myytävä tavara mistä kotoisin. Sitten on vielä seikka, onko tavara edes laillisesti maahantuotua - vai peräti varastettua tavaraa.

Onko muut tätä huomanneet, ja mitä arvelisitte moisesta tavasta kaupata optiikka ?
Minun ymmärtääkseni kukaan rehellisesti optiikkaa (kiikarit jne) työkseen myyvä taho, ei lähesty asiakkaitaan tuolla tapaa...

Pete

Aivan normaalia ulkomaalasten touhua, tuota esiintyy nykyään varsinkin Hesan suunnalla paljonkin!
Tavara on mistä on ja ja mitä lienee...

Pete
Petri Hynninen
EQ-6 PRO SynScan + gps/ EQ-6 / EQ-5 SynScan / EQ-5
C-11 SCT/ SW-200/1000 / vixen VMC 110L / Cel ED 80/600 /
Sony a 200 DSRL / Canon PS A590IS / Medion 4Mp / Epson 650 1,1Mp / OSS Guider/ OSS DSCI II

JussiR

Kaikenlaisia yrittäjiä on tullut vastaan, mutta olen kyllä sitä mieltä, että tällaiset tarjoukset kannattaa jättää käyttämättä.
JussiR

J-M

Tampereella tuota touhua oli 90-luvun alussa paljonkin. Ensin tarjottiin mahorkkaa. Jos ei kelvannut niin stolisnajaa. Ja kun siitäkin kieltäydyttiin niin kiikareita.
Jari-Matti Auttila
Elämä on kuin golfpallo - ensin saa paljon iskuja ja sitten päätyy kuoppaan.

Kaukinen

Ja yleensä näytillä oleva asiakkaalle kokeiltavaksi annetut kiikarit ovat paremmat kuin sen mitä asiakas lopulta saa, "Odota, saat tästä uuden avaamattomassa pakkauksessa".
Celestron Nexstar 8i SE,  William Optics 2" Dielectric diagonaali ja mikrofokuseri, Celestron 80/600 ED APO, Celestron CGEM jalusta tuplasatulalla, Baader Hyperion 8-24mm Clickstop Zoom, Baader Hyperion Aspheric 36mm, Baader Ortho 7mm, Celestron reducer f6.3, LVI SmartGuider, Canon EOS 60Da

Kaizu

Samalla periaatteella näyttää tavaraa myyvän Keravan Hong Kong. Yhdet kiikarit esillä ja loput pakkauksessa ja vieressä lappu jossa kerrotaan että asiakas on velvoitettu ostamaan tuotteen jonka pakkauksen on avannut. Saman tyylisiä lappuja oli myös Järvenpään Tarjoustalossa mutta en tarkistanut oliko kiikareiden kohdalla.
Jää ainakin minulta moiset tuotteet ostamatta. Sen verran vaihtelevaa on näiden kaupojen tavaran laatu että haluan tarkista juuri sen yksilön jonka olen aikeissa ostaa.
Salon torilla erä kansalliseen vähemmistöön kuuluva mies myi nahkatakkeja. Esittelytakki hänelä oli päällään ja se oli aitoa nahkaa ja hän sytyttimellä lämmittämällä näytti että se ei sula. Kun aioin testata sytyttimellä rekissä olevien takkien aitoutta, mies hermostui ja sanoi: "Elä hyvä mies minun takkejani polta". Sitten hän keräsi takit autoon ja poistui jollekkin toiselle torille.

Kaizu
Kai Forssen

Toni

Noihin kusettajiin törmää varsinkin kesällä. Yrittävät kerjätä huomiota ja sitä heille ei kannata antaa. Parasta on tehdä kuten kerjäläisten kanssa eli mennä vain hiljaisesti ohi kuten mitään ei olisikaan. Kerran sattui epäilyttävän oloinen kiikarikauppias lähestymään mua ulkoilmakirpputorin parkkiksella. Oli varmaan pettynyt kun ei myyntipaikkaa ollut irronnut?

Vanha kerjäämisen ja kaupustelun kielto pitää saattaa uudelleen voimaan. Nykyisin vain aggressiivisesta ja tyrkyttävästä toiminnasta voi ehkä jotain mitätöntä sakkoa rapsahtaa. Käytännössä kynnys siihen on mielettömän korkea. Mutta muistakaamme että EU:n vapaa liikkuvuus on upea asia ja siitä kannattaa olla tyytyväinen :wink:

LainaaSalon torilla erä kansalliseen vähemmistöön kuuluva mies myi nahkatakkeja. Esittelytakki hänelä oli päällään ja se oli aitoa nahkaa ja hän sytyttimellä lämmittämällä näytti että se ei sula. Kun aioin testata sytyttimellä rekissä olevien takkien aitoutta, mies hermostui ja sanoi: "Elä hyvä mies minun takkejani polta". Sitten hän keräsi takit autoon ja poistui jollekkin toiselle torille.

Tuosta tuli mieleen muutaman vuoden takainen tapaus Karjaan ABC:n edustalta. Vanha mersu oli parkkeerattu invapaikalle ja mies hyppäsi kuskin paikalta ulos kaupittelemaan kelloja, paitoja ja aurinkolaseja. Kovasti oli hilpeällä päällä ja halusi saada meitä kokeilemaan. No, tylyinä suomalaisina ei viitsitty tutustua valikoimaan tarkemmin vaan mentiin sisälle.
T. Veikkolainen, Järvenpää
Ursan havaintokeskus Tähtikallio, Syvä taivas - ja Aurinko-harrastusryhmät

"Toisinaan, milloin Venus yksinään hallitsee noin 45 astetta horisontin yläpuolella, se säteilee niin voimakkaasti, että melkein voi lukea sen valossa ja esineistä, joihin se sattuu, jää huomattava varjo."
- Afrikka-kirja (A. Gallen-Kallela, 1931)

vanhakauko

Lainaus käyttäjältä: Timo Kuhmonen - 19.02.2010, 20:12:09
Mitenkähän yleistä mahtaa olla nykyään ? Viimeksi törmäsin tähän epämääräiseen kaupustelijaan tämän viikon keskiviikkona...

Helsingissä miehet lienevät Romanian tai Bulgarian romaaneja.  Kiikarissa lukee "Russia" ja 7*50.  Ei ole venäläistä optiikkaa nähnytkään.  Paras tuhahtaa ja kävellä ohi.  Sinänsä säälittävää kaupustelua.  No, pahvimukin kanssa kadulla istuvat ja kerjäävät naiset hyytyvät vasta alle -15 asteessa ja 10m/s tuulessa...  :sad:

Nurinniska Observatory

Minullekin kaupusteltiin viime kesänä Kankaanpään keskustassa kiikareita. 7x50, Made in Russia (ja kattia kanssa), hinta 120 euroa. Tutustuin pikaisesti tuotteeseen ja totesin myyjälle että 2 euroa voin tällaisesta vempeleestä maksaa. Niinpä hän sujuvana kauppamiehenä alensi hinnan 50 euroon, johon totesin että jos minulla olisi varaa tai intressiä ostaa 50 eurolla silkkaa sontaa niin menisin lehmätilallisen puheille. Hinta aleni taas, nyt 20 euroon.  Siinä vaiheessa repesin nauramaan ja poistuin paikalta.   
Tero Hirvikoski, pääobservaattori
Nurinniskan observatorio
Verttuu, Kankaanpää
http://www.astrobin.com/users/Nurinniska/

Lennu

Toissa iltana Kalliossa tuli tummahkohipiäinen kaveri "laatu"kiikareita kaupittelemaan. Kahdessa minuutissa hinta oli pudonnut neljästäkympistä viiteentoista euroon. Ei tullu kauppoja. Tärkeintä taitaa olla, ettei noille näytä, missä taskussa lompsa on.
Jupiterin punainen pilkku on suojeltava!

pappa

Meillä päin Itä-Hämeessä oli eilen Heinolan torilla valkoisella Vito pakulla (mersu) kaksi Romanian kansalaisen näköistä heppua ja he kaupittelivat kiikareita. Kysyin puhutteko Englantia ja small talk alkoi. Vakuuttelivat kovasti tuotteitaan ja 55€ hinnasta lähdettiin liikkeelle, pääsin 20€ kymmenen minuutin tinkaamisella, mutta jätin kuitenkin ostamatta.

Olen kuullut noista aiemminkin ja täyttä p:tä myyvät, älkaa vaan kukaan menkö lankaan. Komppaan Kaizua marketti bisneksestä.
Tähtiharrastusta aina -60 luvulta tähän päivään.
Nikon D200/D7000x/FE /FM/Nikkormat+MD-11 Nikon manuaaliroinaa.
Tamron SP AF 10-24 f3.5-4.5 Di II NEF
Sigma18-50 f 2.8 NEF Samyang 8mm f3.5 NEF
Manfrotto 055+RC128
Carl Zeiss Diascope FL 85 20-60X Manfrotto 028+HD501
Helios Quantum 4 15x70
Skywatcher Evostar Black Diamond 102/EQ3-2/DX-stat+Baader Planetarium 8-24mm Mark III + Baader Hyperion 2,25X Barlow
William 2" dielectric diagonal Baader Solar Continuum+JS