Piha-"torni"

Aloittaja poksu, 04.11.2011, 10:27:24

« edellinen - seuraava »

poksu

Moi,
kaukoputken rakentamisen jälkeen päätin rakentaa talon, ja jäljelle jääneistä peitteistä
kyhäsin valosuojan (mallia "nopeasti kiinnitettävä ja irroitettava") viereisen katulampun takia.
Vaimolta on jo saatu lupa rakentaa jokin "pieni ja huomaamaton" havaintosuoja,
tulevaisuutta ajatellen laitoin jo varalta finnfoamia jalustan alle. Tässä vaiheessa on
vielä helppo perustuksia fiksailla kun piha on vielä ihan hiekalla.
Vuoteen en oo kerenny putkea käyttään, lähinnä ihaillut teidän ottamia upeita otoksia.
Eilen raijasin kamppeet pihalle, jalusta vielä suuntaamatta ja putken kollimointi pitää tsekata.
t. poksu


mistral

Minkä kokoista ja tyyppistä suojaa olet suunnitellut?

poksu

Luultavasti sellainen noin 1.5 m kanttiinsa oleva puuhökkeli. Katto mietityttää eniten, mutta täällä foorumilla on aika
hyviä malleja jo esillä.

mistral

Mielestäni Timo Kantolan kattoratkaisu on kätevä, siinä ei tarvita mitään kiskoja eikä ylimääräisiä tolppia. Se vaan vaatii isot saranat. :smiley:

Kaizu

Minä tekisin tornista vähän isomman. Noin pieni sopii putken säilytykseen mutta on ahdas jos samaan tilaan pitää sopia havaitsija talvivaatteissaan. Yksi rajoittava kynnys on kunnan rakennusjärjestys, minkä kokoinen pytinki vaatii toimenpideilmoituksen tai jos haluaa tehdä isomman niin minkä kokoinen menee vielä toimenpideluvalla. Järvenpäässä näytti ensimmäinen raja olevan 6 m2 ja jälkimmäinen 15 m2.

カイズ
Kai Forssen

poksu

Jos oikein muistan, täällä Jyväskylässä alle 4 neliön rakennelma ei tarvi lupia, kunhan sen tekee vähintään korkeuden etäisyydelle rajasta (ns. "varjostusetäisyys"),
ts. jos naapuri haluaa juhannuksena juuri sillä kohtaa ottaa aurinkoa niin ei mun tornin varjo mene sen puolelle.
Mulla ongelma on se että viranomaiset antais tehdä kyllä suuremmankin tornin mutta vaimo ei meinaa niellä ihan sellaista tornia mitä itse haluaisin, sen verran pieni tontti meillä on..
Täytyy vielä yrittää hieman "venyttää" reunoja puoliksi salaa :)
poksu   

poksu

Tämmönen kötöstys tästä tuli, jos nyt toki pientä viilausta vaille nurkkien ym osalta.
Tein tuommoset varjostus-salot (ykisi vielä puuttuu..) kolmelle sivulle suodatinkankaasta, joita voi helposti siirtää jos putkella ilmansuunta vaihtuu kesken illan havaintojen/kuvausten.
Tällä keinolla sain pidettya hökkelin korkeuden minimissä, koska naapurin raja on takaseinästä metrin päässä.
Hökkelin katto on ainakin toistaiseksi kahdessa osassa oleva irrallinen levy, jotka yksinkertaisesti nostan syrjään.
Pysyypähän ainakin motivaatio suunnitella parempaa ja helpompaa kattoa kun tuota muutaman talven nostelee  :cheesy:


t. poksu