Unta palloon!

Aloittaja Arzka, 31.10.2011, 00:42:32

« edellinen - seuraava »

Arzka

Ajattelin hiukan tiedustella, meneekö foorumilaisilla tähtiyöt yöunien edelle... Kuinka monta tuntia keskimääräisesti menee selkeinä öinä tähtiharrastukseen nukkumisen sijasta? Kuinka olette korjanneet univajeet? Onko valvomisesta koitunut haittaa itselle? Itselläni selkeinä öinä menee yöunista muutama kolme tuntia pois havaitsemiseen. Univajeen korvaan nukkumalla päikkärit noin 20min sekä nukkumalla viikonloppuisin enemmän. Muutama kerta on käynyt, että on ollut pakko mennä nukkumaan havaintohetkellä koska yksinkertaisesti ajatus on silloin luistanut kuin pulkka ilman pohjaa... Onko teillä käynyt ko tavalla havaitsemisen aikana? Miten unirytminne muuttuu?

Kaizu

Tulen toimeen n. 5h yöunilla, lyhyen aikaa jopa 4h. Silloin kun kuvaan pihakuupassa, riittää että laitan herätyksen siihen kohtaan kun pitää kerätä kamera sisään ja laittaa luukut umpeen. Voin siis nukkua sen ajan kun laitteisto touhuaa. Silloin kun havaitsen muualla, pitää ilmoittaa työnantajalle että tulen huomenna sitten kun kerkiän. Niinä päivinä kun työt ovat jossain muualla kuin konttorilla, pitää suosiolla unohtaa havaitseminen ja mennä ajoissa nukkumaan että kerkiää aamukoneeseen.

カイズ
Kai Forssen

naavis

Hyvät säät ovat sen verran harvassa, että lähes kaikki liikenevät yöt tulee käytettyä kuvaamiseen. Jos selkeää on aamun asti, koko yö menee valvoessa... :grin: On kerta jos toinenkin lähdetty havaintopaikalta aamukuuden tienoolla. Välillä toki seuraavan päivän työkiireet rajoittavat, mutta akateemisen maailman työajat ovat usein joustavia.

Lithos

Olen siitä onnekas että omat työpäivät alkavat yleensä puoleltapäivin ja päättyvät kahdeksalta illalla, tämä on ollut tähtiharastuksen suhteen oivallinen rytmi. Saan tähtiöinäkin suht hyvin nukuttua.
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro

Arzka

#4
Itse opiskelen juuri ja koulupäivät ovat varsin lyhyitä. Minulle riittää noin 8tunnin uni. Ongelmana on se että nuorena pitäisi nukkua mahdollisimman paljon, mutta mielestäni olen tottunut kyseiseen unen määrään. Tutkimusten mukaan nuorien pitäisi nukkua 10 tuntia vuorokaudessa.  

Nurinniska Observatory

Jos on selkeää, havaitseminen ja kuvaaminen on prioriteettilistani ykkösenä. Tarvitsen unta 8-10 tuntia vuorokaudessa, ja jos yöllä ei voi nukkua niin sitten kerään univelkaa ja nukun ne pois pilvisinä öinä. Joskus jos ei ole pelkoa yllättävästä vesi/lumisateesta, jätän systeemit kuvaamaan itsekseen samaa kohdetta aamuun asti ja nukun normaalit yöunet. Useimmiten on kuitenkin niin, ettei uskalla ottaa riskiä ja siinä tapauksessa valvotaan niin pitkään kuin selkeätä riittää.
Tero Hirvikoski, pääobservaattori
Nurinniskan observatorio
Verttuu, Kankaanpää
http://www.astrobin.com/users/Nurinniska/

Timpe

Täällä on deadline jossain klo 2-3 aikaan aamuyöllä (jos pääsee aloittamaan klo 20 tienoilla), sitten on pakko purkaa laitteet pois ja kömpiä petiin nukkumaan. Herätys noin klo 7 työaamuina, eikä kolmea yötä jaksa valvoa peräkkäin. Pitkissä poutajaksoissa nukun sitten selkeitäkin öitä välissä, jotta nuppi pysyy kunnossa (ei ne ds-kohteet mihinkään karkaa).
- Timo Inkinen

pappa

Parina yönä jaksaa sinne 02 korville, sen jälkeen alkaa tökkiä ja viretaso laskee. Biologinen kello ajaa ylös klo 7 maissa viimeistään ja jatkuva tirsaaminen tekee olosta sekavan jos sitä jatkuu pidempään. Aikoinaan sitä kukuttiin öitä ja töitäkin tehtiin yöpainotteisesti. Hyvinä tähti-iltoina toki pidempiäkin putkia, mutta täällä onni on asua maassa jossa parhaina havaintoaikoina pimeä alkaa jo iltapäivällä.

Joskun planeettain takia, etenkin Venuksen, olen pannut kellonkin soimaan. Taivaan lahja on tosiaan se, ettei ne karkaa...Lintujen kanssa on toisin, niiden takia on ajettu tuhat jos toinenkin ja näkemisestä ei aina ole niin takeita :cool:
Tähtiharrastusta aina -60 luvulta tähän päivään.
Nikon D200/D7000x/FE /FM/Nikkormat+MD-11 Nikon manuaaliroinaa.
Tamron SP AF 10-24 f3.5-4.5 Di II NEF
Sigma18-50 f 2.8 NEF Samyang 8mm f3.5 NEF
Manfrotto 055+RC128
Carl Zeiss Diascope FL 85 20-60X Manfrotto 028+HD501
Helios Quantum 4 15x70
Skywatcher Evostar Black Diamond 102/EQ3-2/DX-stat+Baader Planetarium 8-24mm Mark III + Baader Hyperion 2,25X Barlow
William 2" dielectric diagonal Baader Solar Continuum+JS

Iiro Sairanen

Aussien havaintoreissulla olin kahdeksan yötä peräkkäin havaitsemassa pääsääntöisesti auringon nousuun saakka. Nukuin seuraavana aamuna aina 3-6 tunnin unet ja touhusin päivällä niitä näitä. Raja tuli vastaan seitsemäntenä yönä, kun olo oli aivan karmea ja homma oli pakko keskeyttää muutaman tunnin havainnoinnin jälkeen. Ennen viimeistä yötä sain nukuttua 8h ja taas jaksoi painaa vanhaan malliin. Suomessa tulee harvoin havaittua enemmän kuin 3 yötä putkeen, mutta näidenkin lomassa yritän nukkua ennen töihin menoa ja varsinkin töiden jälkeen. Joitakin kertoja olen mennyt samoilla silmillä töihin ja kyllähän siinä hereillä pysyy....

Normaalisti tulee nukuttua noin 7,5h, mutta kestävyysurheilun harrastajana olen huomannut sellaisen kaavan, että unta tarvitsee 6h + edellisen päivän suorituksen pituus tunteina. Jos on esim. ajanut fillarilla 3h niin tästä palautumiseen tarvitsee 9h unet jne. Yksinkertaista!
Iiro Sairanen
--> http://deepsky.arkku.net <--