Valosaasteesta valistaminen

Aloittaja Jonne, 27.10.2011, 20:25:57

« edellinen - seuraava »

Jonne

Ihmettelen miksei valosaasteesta valisteta enemmän. Luulen että täältäkin löytyy ihmisiä joilta löytyy tietoa ja taitoa lyhyen valistusvideon tekoon, koska itseltäni tätä ei löydy.
Melkein ainoa tieto valosaasteesta löytyy googlen haulla Pentti Karvisen kokoamilta sivuilta. Suurin hämmästys olivat ursan sivut joissa oli tekstiä pari riviä, jonka jälkeen ulkomaisia linkkejä.

Onko kaikki tyytyneet osaansa vai eikö ole viitseliäisyyttä?

Itse asun Lahdessa, joka mainostaa itseään kansanvälistätunnustusta saaneena vihreänä kaupunkina. Laitoin tänään sähköpostia eteenpäin kun huomasin ettei valosaastetta ole otettu millään tavalla huomioon. Kaupungin sivuilta löytyy kyllä melusaasteesta yms. juttua. Enitenhän asiassa ärsyttää että taas ilmoitettiin vuokran korotuksesta vedoten kiinteistöhuoltokustannusten nousseen, ja samaan aikaan pihalla näkyy kuinka yksi ulkovalopylväs valaisee yksinään alueen jolla on kaksi muutakin valoa jotka vaan loistavat ympäriinsä.

Luulen että paras tapa valistaa olisi painottaa rahaa joka tulee veronmaksajien kukkarosta ja päätyy taivaalle.
Luulen myös että yksinkertaisin tapa valistaa olisi lyhyehkö ja täsmällinen video aiheesta.

Toivottavasti joku osaava saisi kimmokkeen tästä, kun en näe kannattavaksi jos itse räpeltäisin jotain. Voisi olla negatiivinen vaikutus ja suuri määrä ihmisiä pitäisi turhana höpötyksenä.

Kaizu

Taivaan valaiseminen on kuitenkin halpaa ja tekniikan kehittyessä vielä halpenee. Muut kuin tähtiharrastajat pitävät yön katoamista positiivisena kehityksen merkkinä. Kotona olen huomannut että energiansäästölamput kuluttavat niin vähän sähköä että niitä ei tarvitse samuttaa jäljestään. Ne saavat palaa läpi yöt. Valaistukselle pitäisi jotenkin saada tuntuva hintalappu, joku samantapainen verokäytäntö kuin polttoaineilla ja alkoholilla.

Monet ihmiset pelkäävät pimeää eikä siihen auta järkiselitykset. Kun pihavalo on päällä, voi ikkunasta katsoen todeta että siellä ei ole mörköjä. Heti kun sammutat valot, piha täyttyy kauhistuttavista olioista jotka tunkeutuvat sisään taloon niistä kohdista joissa seinät katoavat varjoihin.

Sisällä saman voi todeta makuuhuoneessa helposti. Valoisalla sängyn alla ei ole muuta kuin pölypalleroita ja joku vanha paperinenäliina. Pimeällä sieltä ojentuu käsiä jotka tarttuvat nilkkoihin jos et hyppää sänkyyn riittävän etäältä.

Isot raavaat miehet ovat joskus kysyneet että eikö yhtään pelota yksin syyspimeällä tähtitornilla kun ei ole ketään muita mailla halmeilla. Heille olen kertonut että eihän sen turvallisempaa paikkaa olekkaan. Riittää että vähän metelöi ja haisee pahalle niin karhutkin kiertävät kaukaa.
Totta kai oikeasti pelottaa mutta en suostu myöntämään sitä itselleni.

カイズ
Kai Forssen

Jorma Koski

Asutuskeskuksissa katuvalaistus on pahin saastuttaja, meilläkin melkein näkee lukea sisällä kun lamput valaisevat paitsi kadun myös pitkälti ympäristönsä. Maaseudun pimeyttä haittaavat läheisten kylien ja varsinkin kasvihuoneiden runsas valaistus.

Hukkavaloa vastaan taistellessa kannattaa korostaa sen aiheuttamia ylimääräisiä kustannuksia, häikäistystä ja vahinkoja luonnon eläimille.

Pimeässä sopii pelätäkin! Kerran ohjattuani kuvauslaitteistoani käsin silmä seurantakaukoputkella 45 minuuttia (aikana ennen CCD-kameroita) kimppuuni hyökkäsi valtava petoeläin tarkoituksenaan syödä jalkani tai kaataa minut ja maistella kasvojeni pehmytkudoksia. Mutta luultavimmin se oli orava tai jokin pienempi otus, joka oli erehtynyt kiipeämään lahjettani pitkin.

Maaseudulla pimeän pelkoa vastaan auttaa jo kun tuntee pöllöjen huhuilut ja kettujen huudot.

Linkin takana on Tuorlan observatorion johtajan, professori Harry J Lehdon kokoamia öisiä ääninäytteitä
http://users.utu.fi/hlehto/aania/talviyo2008.shtml
Jorma Koski "Respondeo veritatem profunda"
Twitter
Facebook

LK

Itseasiassa se pimeys rauhoittaa kaupunkeja.. Kotikaupungissani on hävinnyt karkeasti kuukausi valaistuksesta lapsuuteeni verrattuna. Kotikaupunkini köyhtyy ja vanhenee, menettää asukkaita. Syksyllä valaistus aloitetaan pari viikkoa myöhemmin ja keväällä lopetetaan pari viikkoa aiemmin. Elo-syyskuussa sen taas huomasi miten kaupungin kadut olivat kuin autiokaupungista yöllä. Eipä säkkipimeässä onnistu ryöstöhommatkaan ja varmasti parkkipaikalla tai liikkeen edustalla heiluva lamppu herättää huomiota. Helsingissäkin oli tänä syksynä sähkökatkos, joka katkaisi suuren osan katuvaloverkostosta ja kuuleman mukaan oli ollut hiljaisinta mies muistiin.

Kukapa kehtaa lähteä riehumaan pimeään keskellä yötä?

Valvontakameroina voidaan käyttää infrapunakameroita, ja voro ei edes tajua että häntä kuvataan. Eikä tarvitse valaista.

Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden pitäisi käyttää hyviä heijastimia, itsellä ainakin on useita tilanteita muistissa jossa olen autolla ihan katuvalojenkin aikaan ollut ajaa pyöräilijän tai jalankulkijan päälle kun ei ole niitä heijastimia. Siis itseasiassa katuvalot eivät ratkaise sitä ongelmaa, miksi ne ovat päällä. Lisäksi pitää muistaa että oikein varustellussa ja huolletussa autossa on ajovalot, kuten polkupyörässäkin.

Hulluinta on että 2000-luvulla on valaistu jopa ihan naurettavan pieniä kyläpahasia, jopa alle 100 asukkaan kyläkeskuksia..

Arzka

Yksi asia mitä en käsitä on valotaiteilu. Varsinkin öisin tällaisia erivärisiä ja tehoisia valoja käytetään valaisemaan jotain kohdetta tai sitten vain osoittamaan valot taivaalle... Lie muutakin käyttöä on sähkölle. Valosaasteeseen ei voi paljoa itse vaikuttaa, mutta yksi hyvä asia on että täällä Kuhmossa sammutetaan katuvalot ilta yhdentoista jälkeen. Tämä lisää himmeiden kohteiden näkyvyyttä.

Astronautiskelija

Lainaus käyttäjältä: LK - 28.10.2011, 10:14:59Siis itseasiassa katuvalot eivät ratkaise sitä ongelmaa, miksi ne ovat päällä. Lisäksi pitää muistaa että oikein varustellussa ja huolletussa autossa on ajovalot, kuten polkupyörässäkin.

Enkä enemmän liikenneturvallisuutta kuin valosaastetta, mutta nykyaikaisissa autoissa on niin tehokkaat valot, että ongelmaksi on tullut yletön häikäisy.  Itse asiassa olen nähnyt tänä syksynä polkupyörässäkin häikäisevän kirkkaat valot. Tämä on varmaan tulevaisuuden trendi. Enemmän valoa, enemmän valoa, vaikka vähemmälläkin näkisi ja näkyisi. Normaalisti valaistulla katualueella riittäisi, jos käyttää parkkivaloja.

Valosaasteesta "propagoimisen" strategiassa ei tarvitse kovin tärkeäksi nostaa tähtitaivasta, koska se ei vetoa laajaan yleisöön. Ihmiset katsovat netistä Hubble-kuva ja ovat niihin tyytyväisiä. Tehokkaampia perusteluita ovat (osin jo mainitut):

Energiansäästö (energian kallis hinta, tarvitaanko ulkovalaistusta klo 00-05, kun liikennemäärä on 1 prosentti päivän määrästä)
Vihreys (hiilidioksidipäästöjen rajoittaminen, "ilmastonmuutos")
Luonnollisen päivä-yörytmin häiriintyminen (eläimet ja kasvit, vaikutus ihmisen terveyteen, univaikeudet, melatoniini)
Taajamaympäristön estetiikka (virtsankeltaisena loistava kaupungin taivas, keskitysleirivalaistus)
Häikäisy (väärin toteutettu valaistus,vaikutus turvallisuuteen)
Väärä turvallisuuden tunne (pimeän pelko hoituu valolla. Helsingin rautatieasemalla saa valaistuksesta huolimatta todennäköisemmin turpaansa kuin metsässä)

Varmaan muitakin on, jos hetken miettii.
The sky appears so steady fixed and stable as we look at it - but only if we do not look too hard. James B Kaler, Stars and Their Spectra
Clayhole Observatory
Twitter | Vimeo

Astronautiskelija

Lainaus käyttäjältä: Arzka - 28.10.2011, 15:21:14
Yksi asia mitä en käsitä on valotaiteilu.

Kaksi asiaa on varmaa:
1 Mistä tahansa turhanpäiväisestä valokuvasta saa taidekuvan, kun siitä tekee mustavalkoisen (desaturoi).
2 Maailmasta ei varmaan löydy montaa rakennusta, voimalinjapylvästä, kallionleikkausta tai männynkänkkärää, joka ei muuttuisi suureksi taiteeksi suuntaamalla siihen valonheittimen.  Loputkin saa muutettua taiteeksi muuttuvilla värivalolla.
The sky appears so steady fixed and stable as we look at it - but only if we do not look too hard. James B Kaler, Stars and Their Spectra
Clayhole Observatory
Twitter | Vimeo

Lithos

Kaupunkien ja kuntien huono taloustilanne on valosaastetaistelun kannalta aivan loistava juttu, valtuutetuille voi kaupassa ehdotella sitä että tiestön kunnosta pidettäisiin huolta valojen virittelyn sijaan kun rahaa molempiin ei kuitenkaan ole. Ainakin täällä missä itse asun valosaasteen määrä on säästötoimien vuoksi laskenut huomattavasti joten toivotaan että talous pysyy retuperällä.

Mitä pimeän pelkoon tulee niin Kaizun pimeässä pärjääminen johtuu luonnollisesti varustuksesta: Losmandyn vastapainoakseli on nuija jolla talttuvat tarvittaessa mitkä tahansa pimeän voimat ja ilmavaaroja kuten demoneita, jättilepakoita, rabieksen vaivaamia kotkia yms. varten tunti akselista löytyy tarvittaessa lasertykki :p
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro