Tee-se-itse: Kolmijalan vaimennus

Aloittaja MoreK, 30.01.2007, 12:58:29

« edellinen - seuraava »

MoreK

Onko foorumin lukijoilla hyviä kikkoja jalustan (kolmijalan) tärinän vaimentamiseen? Auttaako esim. painon kasaaminen jalustan keskihyllylle?

jre

Riippuu hieman kolmijalan rakenteesta mutta esim. Lidlin tilulilu:n aikaisempaa versiota jossa kolmijalan osat eivät mene toistensa sisään on voinut modailla vaikka lisäämällä hiekkaa onttoihin putkiin jolloin tärinät ovat rauhoittuneet. vaihtaa vaan tulpat sellaisiksi että hiekka pysyy putkissa itse tein puusta sopivat tulpat jotka liimasin ikuisiksi ajoiksi jallustan putkien sisään. Uusimmissa tiluliluissa on käsittääkseni pyöreät jalat, tämän hiekoittaminen on huomattavasti hankalampaa ja hiekkaa ei saa kuin 1/3 verran koska jalan pienemmät osat menevät isomman sisään. Tällaistakin kolmijalkaa pystyy vakauttamaan lissäämällä massaa keskilevylle tai roikkumaan siitä.

Mothar

Jalustan vaimennus riippuu todellakin suuresti sen rakenteesta. Paras on sellainen kolmijalka jonka jalat saa täyteen hiekkaa. Itsellä on kokemusta mm. Syntan EQ1 ja EQ3-2 jalustoista sekä useista kaiutinjalusta projekteista.

Suurempi merkitys putken tutinaan ja sen poistamiseen on itse jalustalla ja siinä olevien välyksien poistamisella. Eq1 jalustan kolmijalan täyttäminen hiekalla oli yhtä tyhjän kanssa, koska itse jalusta on susi. Nykyisin käytössä olevan EQ3-2 kanssa kolmijalan täyttö hiekalla autoi jonkin verrran, jalusta pysyy paremmin paikoillaan kun lisää sen massaa.

Sen kummempia kikkoja tärinän vaimentamiseen ei taida olla, lisää massaa ja poistaa välykset.

Itse tulppasin jalustan alumiiniputket silikoonilla tai uretaanivaahdolla (on muuten halbaa ja saa useaan rojektiin tavaraa).
Valitusruuhka loppui heti - sähkölaitoksen johtaja katkaisi valittajien virran!!